پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
شستشوی دوچرخه با جت واش

چگونه دوچرخه خود را بشوییم؟

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

دوچرخه از معدود وسایلی است که هیچ گونه آلودگی در محیط ایجاد نمی کند و بعلاوه استفاده از آن برای افزایش تحرک و فعالیت بدنی افراد مفید است. آلودگی هایی که بر روی بخش های مختلف این وسیله بر جای می نمانند ، می بایست در بازه های زمانی مشخص از بین بروند. تمیز کردن و شستشوی دوچرخه می تواند به سادگی و بدون ابزار خاص و یا به کمک تجهیزات پاشش پر فشار آب یا همان تجهیزات کارواش دستی صورت گیرد. در این مقاله نحوه شستشوی دوچرخه بوسیله روش دستی و وسایل کارواش پرداخته می شود.

 

اهمیت شستشوی دوچرخه

شستشوی دوچرخهشستشوی دوچرخه و تمیز کردن آن ، در نگاه اول تنها می تواند به دلیل زیباتر کردن ظاهر این وسیله باشد. در حالیکه افراد با شستن دقیق بخش های مختلف دوچرخه می توانند به عملکرد بهتر و حتی افزایش سرعت آن کمک کنند. شستشوی منظم و با کیفیت این وسیله، هزینه های تعمیرات یا آسیب دیدن در اثر خوردگی و زنگ زدگی را به حداقل می رساند.

 

 

شستن دوچرخه به روش دستی

شستن صحیح و کامل دوچرخه به روش دستی ، تنها 10 دقیقه از کاربر زمان می گیرد و شامل چند بخش مختلف است.

 

شستشوی دنده ها و زنجیر

شستن دوچرخهدنده های دوچرخه عامل حرکتی آن به حساب می آید و انباشته شدن زنگ و جرم و آلودگی می تواند موجب اختلال در عملکرد این وسیله شود. با نگهداری منظم از این بخش و تمیز کردن آن، طول عمر دوچرخه افزایش پیدا می کند. برای انجام این کار ، ابتدا دوچرخه را کمی از سطح زمین بالا برده و ثابت کنید. در این حالت ، به آرامی و به کمک یک دستمال تمیز ، آنرا تمیز کنید. لابه لای زنجیر ها و دنده را نیز به وسیله فرچه یا مسواک مرطوب تمیز نمایید. برای شستشوی عمیق آلودگی ها استفاده از یک شوینده جرم پیشنهاد می شود. بعد از پایان نظافت ، حتما دوباره زنجیر و دنده ها را روغن کاری کنید.

 

 

شستشوی چرخ ها و بخش های دیگر

شستن دوچرخهدر این مرحله، ابتدا دوچرخه را برعکس کنید، بطوریکه بر روی زین قرار گیرد. بوسیله یک شلنگ آب ، چرخ ها و بدنه را بشویید. بعد از آبکشی اولیه ، سطلی را با آب گرم و ماده شوینده پر کنید و بوسیله یک اسفنج دوچرخه را تمیز نمایید. برای شستشوی تایر ها می توانید آن ها را از بدنه جدا کرده و سپس به راحتی عملیات را انجام دهید. در پایان به کمک یک دستمال تمیز ، زین و بخش های دیگر را تمیز کنید و دوچرخه را در فضای باز و زیر نور آفتاب قرار دهید تا خشک شود. بهتر است بخش های مهم دوچرخه در پایان یک عملیات شستشوی عمیق ، روغن کاری گردند.

 

 

شستشوی دوچرخه با کارواش دستی

 

روش تکمیلی و ارجح تر شستشوی دوچرخه ، استفاده از کارواش یا جت واش می باشد. در این سیستم ها از آب با فشار بیشتر از فشار آب معمولی ، جهت شستشوی موثر و سریع استفاده می شود. افراد می توانند مدل های خانگی کارواش را تهیه و از آن برای شستشوی دوچرخه و بخش های مختلف خانه بهره ببرند. این کارواش ها به کمک یک پمپ ، آب را با فشار به سطح می پاشند و از قابلیت پاشش ماده شوینده نیز برخوردارند. سیستم های جت واش راه کار دیگری برای شستشوی دوجرخه می باشند. این سیستم ها سلف سرویس بوده و از سیستم های مدرن شستشوی دوچرخه به حساب می آیند. مراحل شستشوی دوچرخه با جت واش ها به شرح زیر است :

 

1- ابتدا دوچرخه را در نگهدارنده سیستم محکم کنید تا در اثر اعمال آب فشار قوی ، بی حرکت باقی بماند.

2-کلید پیش شستشو را بزنید و چرخ ها و بدنه را بوسیله نازل پاشش با رعایت فاصله مناسب از دوچرخه و با دقت کامل شستشو دهید. در این مرحله گل و لای ، حشرات ، گریس و دیگر جرم ها از سطح وسیله خارج می شوند. شستشوی بخش های روغن کاری شده را با دقت بیشتری انجام دهید تا عملکرد دوچرخه بهبود یابد.

3- در پایان به کمک یک دستمال تمیز و خشک ، سطح دوچرخه را خشک نمایید. در این مرحله استفاده از دستمال تمیز و رعایت دقت کامل اهمیت دارد.

4- قبل از استفاده مجدد از دوچرخه ، زنجیر آن را روغن کاری کنید.

 

شستشوی دوچرخه با کارواش دستی یا جت واش
شستشوی دوچرخه با کارواش دستی یا جت واش

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید