پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
محل احداث کارواش

12 معیار جهت انتخاب بهترین مکان احداث کارواش

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

مراکز کارواش اتوماتیک و دستی ، امروزه بطور گسترده در حال فعالیت یا احداث هستند. سرمایه گذارانی که قصد راه اندازی این کسب و کار را دارند، فاکتور های مختلفی را باید در نظر بگیرند. شاید مهم ترین فاکتور در این زمینه، محل احداث کارواش می باشد. برای دستیابی به بهترین مکان موارد متعددی را باید مد نظر قرار داد که در این مقاله به آن ها پرداخته می شود.

 

اهمیت انتخاب مناسب محل احداث کارواش

محل راه اندازی کارواشکارواش ها مانند هر کسب و کار دیگری با مشتری سر و کار دارند و بنابراین مالکان آن باید دسترسی مناسبی را برای مراجعه مشتری ها فراهم نمایند. مکان سر راست و مناسب با علائم و تابلو های جذب کننده حتما به افزایش مشتری و در نتیجه سود دهی بیشتر این کسب و کار می انجامد.

انتخاب محل احداث کارواش

مکان فراتر از یک آدرس فیزیکی می باشد و برای یک کسب و کار کارواش عوامل دیگری مانند ترافیک، جمعیت منطقه و دید مناسب اثرگذار هستند. در انتخاب محل مناسب برای احداث کارواش موارد زیر باید مدنظر قرار گیرند.

ترافیک خودرو ها

شلوغی کارواشبعنوان یک قاعده کلی، هرچه تردد خودرو ها از محل کارواش بیشتر باشد، شانس بیشتری برای مراجعه مشتری ها وجود دارد. بنابراین باید اطلاعاتی در زمینه معابر پر ترافیک جمع آوری شود. در نقطه مقابل اگر کارواش در محلی با سطح ترافیک پایین احداث شود، مشتری ها با احتمال کم تری در حین رانندگی با سرعت توقف می کنند. البته ممکن است از مشتریان ثابت در آن مکان اطمینان کامل وجود داشته باشد، که در مورد یک کسب و کار جدید غیر ممکن است.

امنیت

قرارگیری کارواش در محلی با جرم و جنایت بالا چندان معقول به نظر نمی رسد. مراجعه کم افراد به محل و ترافیک پایین خودرو ها از معایب احداث مرکز شستشوی خودرو در محل های با سطح ایمنی بالا می باشد. البته ممکن است محلی با سطح بالایی از جرم شناخته شود اما تردد افراد چندان هم کم نباشد.

جمعیت شناسی منطقه

محل کارواشجمعیت شناسی منطقه شامل بررسی سن، جنسیت، درآمد و … افراد آن منطقه می باشد. هنگام بررسی موارد ذکر شده در محل مورد نظر برای احداث کارواش ، افراد ساکن منطقه و همچنین کسانیکه بطور منظم و روزانه برای کار به این محل تردد می کنند، باید مد نظر قرار گیرند. بعنوان مثال قرار گیری کارواش خودرو در یک محلی که بطور منظم توسط افراد با درآمد بالا و سرمایه دار بازدید می شود، درآمد بیشتری نسبت به محلی با ساکنان کم درآمد دارد.

 

 

 

رقبا

این موضوع کاملا واضح است که احداث کارواش در نزدیکی یک مرکز دیگر چندان منطقی به نظر نمی رسد. مگر اینکه کسب و کار جدید، دارای خدمات فوق العاده ای باشد و یا هزینه بسیار کم تری دریافت کند. انتقال مشتری ها از یک محل به محل تازه تاسیس نیز کار دشواری به نظر می آید. البته مواردی وجود دارد که قرار گرفتن کارواش جدید در کنار مرکز مشابه ضرورت دارد. در این رابطه تقاضا موضوع بسیار مهمی به حساب می آید. بنابراین اگر مرکز شستشوی خودروی قدیمی دارای مشتری های زیادی باشد که مدت زمانی را در وصف منتظر می مانند، احداث مجموعه جدید در نزدیکی آن شانس موفقیت را افزایش می دهد. این موضوع برای یک شهر کوچک دارای یک مجموعه کارواش نیز گزینه چندان بدی نمی باشد.

 

شرایط آب و هوایی

کارواش در فصل زمستانشرایط آب و هوای تحت کنترل نبوده اما افراد می توانند محل احداث کارواش را کنترل و مدیریت نمایند. مثلا در یک شرایط آب و هوایی گرم افراد کم تر خودرو خود را شستشو می دهند و برعکس در شرایط آب هوایی بی ثبات و غیر قابل پیش بینی، مراجعه به کارواش بیشتر است. البته در مناطقی که زمستان های بسیار سرد و برفی دارند، در روز های با برف سنگین ، مراجعه کننده ای به کارواش نمی رود. لازم به ذکر است اولین روز آفتابی بعد از بارش برف، مشتری های زیادی برای رفع نمک و برف بر جای مانده بر روی خودرو خود به این مراکز مراجعه می کنند.

منطقه بندی

هر منطقه ای قوانین مخصوص خود را دارا می باشد که برای راه اندازی کارواش در آن منطقه باید مد نظر قرار گیرد. ممکن است محلی برای احداث کسب و کار شستشوی خودرو عالی به نظر بیاید اما بر طبق قوانین آنجا مجوز تنها به مجتمع های مسکونی داده شود.

 

ابعاد مکان

ابعاد محل احداث کارواشمکان بخش مهمی از موفقیت یک کسب و کار کارواش است اما همه چیز نیست. فاکتور دیگر که تعیین کننده موفقیت در این کسب و کار می باشد، کیفیت و کمیت خدمات است. بنابراین مکان مورد نظر باید دارای فضای کافی جهت نصب تجهیزات کارواش و سرویس دهی به مشتری ها باشد.

سرمایه گذاری و هزینه

هنگام جستجو برای محل احداث کارواش، یکی از اولین و واضح ترین موضوعات، مدیریت هزینه ها می باشد. در این زمینه هزینه های احتمالی برای اجاره یا خرید مکان، مالیات و یا حتی هزینه برای بازسازی محلی جهت احداث کارواش مد نظر است. بنابراین قبل از هزینه برای محل کارواش، هزینه های احتمالی مانند بازسازی و تعمیر و مالیات در کنار قیمت زمین در نظر گرفته شود.

 

سرعت حرکت خودرو ها

احداث کارواشترافیک و تردد بالای خودرو ها در محل احداث کارواش در همه جا یک مزیت محسوب نمی شود. مثلا در کنار بزرگراه ها یا اتوبان هایی که خودرو ها با سرعت بالا حرکت می کنند، سرعت آن ها اجازه مشاهده تابلو و زمان کافی برای توقف در محل را نمی دهد.

جاذبه های منطقه

هنگام انتخاب بهترین مکان برای احداث کارواش، کسب و کار های اطراف آن محل را مد نظر قرار دهید. انتخاب محلی که دارای کسب و کار های ایجاد کننده ترافیک در آن منطقه باشد، اهمیت ویژه ای دارد. بطور مثال محلی که دارای رستوران های مدرن است، ترافیک زیادی داشته و افراد زیادی به کارواش احداث شده در آنجا توجه خواهند نمود.

 

تابلو مناسب

تابلو محل کارواشهمانطور که اشاره شد، تردد بالای خودرو و جمعیت بالا دو فاکتور بسیار خوب هستند اما در صورتی که محل کارواش به خوبی مشخص نباشد، مشتری ها کم تر به آن دسترسی دارند. بنابراین تابلو کارواش باید بطور کامل واضح و در دید کامل باشد.

پتانسیل رشد و توسعه مکان

سرمایه گذاران کسب و کار کارواش باید به دنبال مکان هایی بگردند که پتانسیل توسعه بالایی داشته باشد. از طرفی یک مکان پر تردد ممکن است در آینده دچار تغییراتی شود که بر روی ترافیک محل تاثیر بگذارد. همچنین از طرف دیگر این امکان وجود دارد که محلی خلوت در آینده نزدیک بخواهد دارای کسب و کار های بزرگ شود.

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید