پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
نگهداری خودرو در تابستان

چگونه در تابستان داخل خودرو را نظافت کنیم ؟

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

اگرچه اکثر استفاده کنندگان از خودرو به نظافت بدنه خودرو اهمیت می دهند و در تمیز نگهداشتن آن بیشتر می کوشند اما از مهم ترین بخش های نظافت و نگهداری خودرو، نظافت داخلی خودرو است. نظافت این بخش از خودرو مستقیما با سلامتی افراد در ارتباط می باشد. نظافت و تمیز نگهداشتن بخش داخلی خودرو علاوه بر حفظ سلامتی موجب حفظ ارزش خودرو و به وجود آمدن حس دلپذیر در حین رانندگی خواهد شد. در این مقاله قصد داریم به بررسی و نحوه عملیات نظافت داخل خودرو بپردازیم.

نظافت داخل خودرو
نظافت داخل خودرو

چرا نظافت داخل خودرو دارای اهمیت است ؟

باقی ماندن و یا وجود زباله در داخل خودرو سبب می گردد تا قارچ و باتری درآن رشد نموده و بوی نا خوشایندی در اتومبیل به وجود آید. در طول فصل گرما و تابستان سرعت رشد باکتری ها و آلودگی ها در خودرو بیشتر می شود. همچنین خوراکی ها و موادغذایی زودتر فاسد می گردد. این آلودگی های به وجود آمده در خودرو در زمان استفاده از کولر و یا تهویه هوای خودرو و با گردش هوا وارد مجاری تنفسی می گردد. از سوی دیگر آلودگی های ناشی از رطوبت در دریچه های کولر نیز با گذشت زمان موجب بیماری های تنفسی می شود. شاید همین یک نکته نشان دهنده اهمیت نظافت داخل خودرو باشد اما باید به خاطر داشت که این زباله ها می تواند در رانندگی اختلال به وجود آورد. گاها زباله های سخت و خشک باقی مانده زیر پدال ها سبب گیر کردن آنها و تصادف شده است. از سوی دیگر کثیف بودن شیشه ها بسیار خطر آفرین است . کاهش دید در حین رانندگی از یک سو و شکست نور در برخورد با آلودگی ها از سوی دیگر موجب اختلال در رانندگی خواهد شد. بنابر این شاید با صرف کمی وقت در طول هفته و یا آخر هفته ها می توان از بروز حوادث جلوگیری نمود.

اهمیت نظافت داخلی خودرو
اهمیت نظافت داخلی خودرو

مراحل نظافت بخش داخلی خودرو

توصیه می شود جهت افزایش سرعت شستشو و نظافت داخلی خودرو خود از روش زیر استفاده کنید:

جمع آوری زباله های بزرگ خشک و مرطوب

منبع اصلی آلودگی های داخل خودرو زباله های داخل خودرو است. این زباله ها منشا میکروب، ویروس و باکتری هاست. همچنین این آلودگی ها منشا بوی نا مطبوع در کابین خودرو نیز می شوند.

نظافت کنسول و داشبورد

دست بیشترین تماس را با سطح داشبورد، فرمان، دنده و کنسول را داراست. انتقال آلودگی از این سطوح به دست و بعد به سمت صورت می تواند بیماری های مختلفی را پدید آورد. نظافت و ضد عفونی کردن این بخش ها اهمیت بسیار زیادی دارد. اسپری های داشبورد استاندارد می تواند برای این کار بسیار کارآمد و مفید باشد.

نظافت شیشه ها نیز در مرحله بعدی از نظافت داخل خودرو قرار دارد. باید توجه داشت کاهش دید بسیار خطرآفرین است اما با صرف کمی وقت می توان از بروز حوادث جلوگیری نمود.

نظافت کنسول و داشبرد
نظافت کنسول و داشبرد

 

نظافت کف و صندلی ها

برای نظافت کف و صندلی ها باید ابتدا زیرپایی و کفی های داخل خودرو را خارج نمایید. بهتر است پس تکاندن با جاروبرقی به طور کلی نظافت گردیده و سپس با واتر جت شستشو گردد. معمولا این کار در کارواش های دستی به وسیه ست های آب فشار قوی انجام داده می شود. ست آب فشار قوی از تجهیزات کارواش و ست های تخصصی پیشنهادی برای کارواش های دستی می باشد. درصورتیکه از کفی های موکتی برای خودرو استفاده می کنید می توانید برای شستشوی کامل آن از کفی شوی های اتوماتیک در مراکز کارواش تمام اتوماتیک استفاده نمایید. این کفی شوی ها قادر به شستشو و خشک کردن موکت های خودرو می باشند.

پس از نظافت کفی های خودرو می بایست به کمک نازل های کوچک جارو برقی به نظافت داخل خودرو و زیر صندلی ها برسید. در پایان این بخش به کمک دستمال و اسپری می توانید رو دری ها و همچنین سطوح دیگر خودرو را تمیز نمایید. در پایان بهتر است یکبار دیگر صندلی ها را جارو نموده و سپس کفی های خودرو را به داخل برگردانید. به خاطر داشته باشید هرگز کفی های مرطوب را داخل خودرو قرار ندهید. این کار موجب ایجاد بوی ناخوشایند در خودرو میشود.

در پایان بهتر است اگر از موادشوینده و ضدعفونی کننده در خودرو استفاده کرده اید، درب خودرو را باز بگذارید تا هوای داخل خودرو تازه گردد. همچنین اگر به محصولات خوشبو کننده علاقه مند هستند و با آنها حساسیت ندارید، می توانید مقداری از آنها داخل خودرو اسپری نمایید.

 

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید