پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
مزایا و معایب انواع کارواش ها

انواع کارواش؛ مزایا و معایب – قسمت دوم

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

کارواش های بدون آب (تاچلس)، کارواش بدون دخالت دست (واترلس)، کارواش های نانو و کارواش های بخاراز انواع جدید روش های شستشوی خودرو هستند که در سالهای اخیر در کشورمان بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. اگرچه این روش های شستشو نسبت به کارواش های اتوماتیک و سنتی جدید تر هستند اما استفاده از خدمات آنها مشکلات های زیادی خواهد داشت که در ادامه بررسی آنها خواهیم پرداخت. در قسمت اول این مقاله به بررسی مزایا و معایب مرسوم ترین روش های شستتشوی خودرو در ایران و متداول ترین کارواش ها یعنی کارواش های اتوماتیک و کارواش های سنتی پرداختیم. اگر قصد راه اندازی کارواش اتوماتیک، مکانیزه و یا دستی را دارید و یا قصد خرید تجهیزات کارواش  جهت تجهیز کارواش خود را داشته و یا حتی جهت شستشوی خودرو خود، می خواهید به این نوع از کارواش ها مراجعه نمایید، خواندن بخش اول این مقاله به شما توصیه می گردد.

کارواش های تاچلس، نانو و واترلس (شستشوی بدون آب)

 

برای یک شستشوی و یا نظافت با کیفیت به 4 عامل نیاز داریم:

  1. مواد شوینده مناسب و استاندارد
  2. زمان انتظار برای تاثیر مواد شوینده
  3. عامل مکانیکی همچون برس، دستمال و یا ابر و اسفنج
  4. آبکشی نهایی برای پاک کردن مواد شوینده

بدیهی است، با حذف هریک از این 4 عامل، کیفیت شستشو پایین آمده و یا عملا نظافت سخت می گردد. پس به جهت حفظ کیفیت نظافت و شستشو، با حذف هر یک از این عوامل، باید سایر آنها را تقویت نماییم. به عنوان مثال در کارواش های تاچلس، عامل مکانیکی برای شستشوی خودرو حذف می گردد و از آنجایی که افزایش زمان انتظار نارضایتی مارجعه کنندگان را به دنبال خواهد داشت و از سوی دیگر آبکشی نهایی در افزایش کیفیت تاثیری ندارد، کارواش داران ملزم به استفاده از مواد شوینده قوی تر می شوند. این مواد شوینده قوی که عموما غیر استاندارد هستند، موجب از بین رفتن لایه محافظ رنگ (کوتینگ بدنه) می شود و در صورت استفاده زیاد از این خدمات، رنگ سوختگی در بدنه خودرو به وجود می آید.

مزایا و معایب انواع کارواش ها
مزایا و معایب انواع کارواش ها

کارواش های نانو از کارواش های پرطرفدار در کشورهای غربی است. اما کارواش های نانو در ایران با سایر کارواش های نانو سایر کشورها بسیار متفاوت است. مواد شوینده استفاده شده در کارواش های نانو اروپایی در آزمایشگاه های تخصصی تولید و این مواد می تواند خودرو را تا مدت زمان طولانی تمیز و براق نگهدارند. این مواد آزمایشگاهی بسیار گران قیمت بوده و با توجه به نوع ماده شوینده نانو، گاها یک شستشوی خودرو بیش از 200 دلار هزینه در پی خواهد داشت. اما مواد شوینده نانو در ایران، عموما در کارگاه های کوچک و بدون هیچ استاندارد خاصی تولید و با اسپری به بدنه خودرو پاشش شده و پس از چند ثانیه با دستمال نظافت می گردد.

مزایا و معایب انواع کارواش ها
مزایا و معایب انواع کارواش ها

استفاده از مواد غیر استاندارد به جهت کاهش هزینه های کارواش و شستشوی خودرو و باقی ماندن آن بر روی بدنه خودرو، بدون آبکشی نهایی موجب خسارت به رنگ خودرو شده و در طولانی مدت، خوردگی و فرسودگی به وجود می آورد. در کارواش های تاچلس نیز به مانند کارواش های نانو، به علت باقی ماندن مواد شوینده بر روی رنگ خودرو، آفتاب سوختگی و فرسودگی بدنه خودرو را شاهد خواهیم بود.

در کنار موارد اشاره شده، بالا بودن هزینه های خدمات در کارواش های تاچلس، واترلس و نانو از دیگر معایب این کارواش ها می باشد.

جمع بندی

نکات مثبت:

  • عدم وجود خط و خش بر روی بدنه در کارواش های تاچلس
  • کاهش مصرف آب در کارواش ها واترلس (بدون آب)
  • تمیزی و درخشندگی طولانی مدت در کارواش های نانو (در صورت استفاده از مواد شوینده اصل)

نکات منفی:

  • حذف یکی از 4 عامل موثر در شستشو
  • استفاده از مواد غیر استاندارد
  • بهره گیری از روش های غیر استاندارد شستشو
  • هزینه بالای خدمات ارائه شده
  • زمان بالای اجرای خدمات در کارواش های نانو و واترلس

کارواش های بخار

از دیگر روش های جدید شستشوی خود، نظافت آن توسط بخار می باشد. این روش که در ابتدا به شدت مورد استقبال قرار گرفته بود، کم کم به واسطه مشخص شدن هزینه های بالای نگهداری و همچنین خسارت هایی که به داخل و بدنه خودرو وارد می کرد کمتر مورد توجه قرار گرفت و تقریبا امروزه از روش های مهجور شستشو خودرو و کارواش می باشد.

مزایا و معایب انواع کارواش ها
مزایا و معایب انواع کارواش ها

اگرچه در این روش شستشو از مواد شوینده استفاده  نمی شود، اما استفاده از بخار با دمای غیر استاندارد، موجب آسیب به تجهیزات و قطعات پلاستیکی و همچنین در دما های بالای بخار موجب رنگ سوختگی بدنه خودرو می گردد. همچنین استفاده از این روش جهت موتور شویی، رینگ شویی و نظافت داخلی و داشبورد به واسطه وجود قطعات پلاستیکی ، حساس و الکترونیکی هم به مشکلاتی رو برو است. از این رو در کنار شستشوی بخار در این نوع از کارواش ها، خودرو به روش های سنتی نیز نظافت و شستشو می گردد. هزینه های تاسیسات، استفاده از سیستم های غیر استاندارد راه اندازی و همچنین تجهیزات غیر استاندارد از دیگر معایب راه اندازی کارواش های بخار است.

مزایا و معایب انواع کارواش ها
مزایا و معایب انواع کارواش ها

جمع بندی

مزایا

  • هزینه پایین راه اندازی نسبت کارواش های اتوماتیک
  • مصرف کم مواد شوینده و آب
  • درخشندگی بدنه خودرو
  • هزینه پایین شستشوی خودرو

معایب

  • تجهیزات غیر استاندارد و غیر اصولی موجود
  • هزینه بالای نگهداری از تجهیزات و تاسیسات
  • عدم کارایی کافی برای نظافت بخش های مختلف
  • آسیب به بخش های پلاستیک خودرو

کارواش های سیار

از دیگر انواع کارواش های فعال در ایران، کارواش های سیار هستند که برای افرادی مشغله بسیار بالا دارند و کمتر فرصت و زمان کافی برای رفتن به کارواش دارند مناسب می باشد. البته باید توجه داشت که این کارواش ها صرفا در محل خدمات مورد نظر ارائه می نمایند و در واقع از روش های قبلی اشاره شده برای شستشوی خودرو استفاده می کنند و اکثر مزایا و معایب آنها بررسی شده است. از معایب کارواش های سیار، نظافت به روش دستی و با آب می باشد. به دلیل آنکه شستشو و نظافت در این کارواش ها عموما در فضای مشاعات انجام می گیرد، آلودگی زیادی در سطح باقی می ماند و یا به خودرو های اطراف پاشیده می شود. از سوی دیگر رها شدن فاضلاب های صنعتی در فاضلاب های مسکونی بدون تصفیه مناسب می تواند آسیب های جدی به محیط زیست وارد نماید.

مزایا و معایب انواع کارواش ها
مزایا و معایب انواع کارواش ها

جمع بندی

مزایا

  • صرفه جویی در وقت و انرژی
  • هزینه پایین خدمات نسبت به زمان و برخی از روش های شستشو

معایب

  • علاوه بر معایب اشاره شده در روش مورد استفاده، آلودگی های محیط اطراف
  • آلودگی محیط زیستی
مزایا و معایب انواع کارواش ها
مزایا و معایب انواع کارواش ها

با توجه به تمامی موارد بررسی شده در این مقاله به نظر می رسد که استفاده از کارواش های اتوماتیک دروازه ای برای شهر ها و یا کارواش های کوچکو استفاده از کارواش های اتوماتیک تونلی برای شهر و کارواش های بزرگ  و یا استفاده از تجهیزات کارواش مکانیزه جهت تجهیز و مدرن سازی کارواش ها همچنان از روش هایی هستند که علاوه بر داشتن بیشترین مزیت رقابتی، کمترین خسارت و هزینه را برای کارواش داران و دارندگان خودرو در پی خواهد داشت. برای بررسی های بیشتر و دریافت اطلاعات بیشتر جهت راه اندازی هر نوع از کارواش های اشاره شده می توانید با کارشناسان و متخصصان شرکت پیشرو پاکران تماس خاصل نموده و از خدمات و مشاوره رایگان بهره مند شوید.

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید