پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
دیتیلینگ (Detailing) در دوران کرونا

دیتیلینگ (Detailing) در دوران کرونا

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز است که یک Detailer حرفه‌ای، حرفه‌ای بودن خود را به اثبات برساند. موضوع نحوه برخورد و مقابله با وضعیت فعلی همه‌گیری کرونا، برای یک متخصص دیتیلینگ و مشتریانش، به معنای واقعی مسئله مرگ و زندگی است. واکنش مناسب در مقابل این وضعیت به داشتن دانش کافی در این خصوص وابسته است.

علیرغم اعتقادات شخصی، سیاسی و یا مذهبی هر شخص در خصوص منشأ ویروس و میزان جدی بودن آن، لازم است که برای حفظ سلامت فرد متخصص و مشتریان مجموعه، پروتکل‌های ایمنی رعایت گردد. وظیفه همه ما در قبال مشتریان این است که به درستی موقعیت را درک کنیم و واکنش متناسب نشان دهیم.

به همین خاطر، در این مقاله به ارائه اطلاعات مورد نیاز مدیران و متخصصان حوزه کارواش و دیتیلینگ، برای اخذ تصمیم صحیح در دوره همه‌گیری می‌پردازیم. موضوعات مورد بحث در این مقاله به چهار بخش تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • تعاریف
  • ملاحظات
  • دستورات ایمنی
  • پروتکل‌ها
رعایت پرتکل های بهداشتی در کارواش ها و دیتیلینگ
رعایت پرتکل های بهداشتی در کارواش ها و دیتیلینگ

تعاریف: اطلاعات خود را کامل کنید.

این روزها اصطلاحات متفاوتی می‌شنویم. دانستن معنا و مفهوم هریک از این اصطلاحات به فرد کمک می‌کند بهتر با مشتری ارتباط برقرار کند و او را در جایگاه یک فرد دارای تجارب ارزشمند قرار می‌دهد.

ویروس

ویروس یک ارگانیسم میکروسکوپی است که با حمله به سلول‌های میزبان خود که می‌تواند یک انسان یا یک حیوان باشد، خود را تکثیر می‌کند. ویروس همچنین سلول‌های اشغال شده را به کارخانه‌های تولیدمثل تبدیل می‌کند. اگر تعداد سلول‌های مورد هجوم قرار گرفته تا حد چشمگیری افزایش یابد، ممکن است ارگان‌های ساخته شده از این سلول‌ها نتوانند به عملکرد طبیعی خود ادامه دهند، همانند اثر وحشتناکی که ویروس کرونا می‌تواند بر روی ریه‌های انسان وارد آورد. گاهی اوقات، حتی این اثر وحشتناک می‌تواند به مرگ فرد مبتلا به ویروس منجر شود. از آنجا که ویروس از دید تخصصی یک ارگانیسم زنده به حساب نمی‌آید، ما آن را «نمی‌کشیم»، بلکه آن را تخریب یا به صورت فیزیکی تجزیه می‌کنیم.

ویروس کرونا

ویروس کرونا یک خانواده از ویروس‌هاست که موجب ایجاد بیماری‌های تنفسی می‌شود. در سالهای اخیر کرونا ویروس‌های متعددی کشف شده و وجود داشته‌اند که از جمله آنها می‌توان به عامل بیماری SARS اشاره نمود. کلمه کرونا در لاتین به معنای «تاج مانند» است و وجه تسمیه آن شبیه بودن این ویروس‌ها به یک کره با تیرهایی روی محیط آن است.

ویروس کرونای جدید

ویروس کرونای جدید، شاخه‌ای از کرونا ویروس‌هاست که در انتهای سال 2019 کشف شد. استفاده از واژه «جدید» برای معرفی آن به این دلیل است که چنین ویروسی، قبل از این مشاهده نشده بود.

SARS-CoV-2

این عبارت، عنوان رسمی انتخاب شده از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای ویروس کرونای جدید است که در انتهای سال 2019 ظاهر شده و عامل وقوع همه‌گیری کنونی است.

COVID-19

کووید-19 بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید است که با عنوان SARS-CoV-2 و در انتهای سال 2019 کشف شد. این کلمه مخفف عبارت Coronavirus Disease 2019 است.

Pandemic

پاندمیک به معنای گسترش یک بیماری واگیردار در دنیا است. در مقام مقایسه، کلمه اپیدمیک به معنای گسترش یک بیماری واگیردار در یک محدوده جغرافیایی مشخص است.

اگر می‌خواهیم در زمان گفتگوی مستقیم با مشتری یا در تشریح پروسه‌های مربوط به بازاریابی محصولات، یک مکالمه هوشمندانه و علمی داشته باشیم، لازم است که از این واژگان به درستی استفاده کنیم. این کار، به مشتریان این اطمینان را می‌دهد که شما مسلط به اطلاعات و اصطلاحات تخصصی هستید.

هنگامی که کار بر روی خودرو را شروع می‌کنیم، از بین بردن اثرات ویروس کرونا یکی از اولین اهداف ما است. این روزها در این خصوص عبارت ضدعفونی کردن زیاد به گوش می‌رسد. این عبارت تعریف علمی و عملی ویژه خود را دارد. به طور عمومی ضدعفونی کردن به معنای حذف ویروس و کاهش تراکم آن تا حد نزدیک به صفر است. از همین عبارت برای کاهش حداکثری تراکم ویروس در فضای داخلی ماشین‌ها نیز استفاده می‌شود.

ملاحظات: از خود، مشتری و کسب و کارتان مراقبت کنید.

سالهاست که ما به نظافت داخلی خودروها می‌پردازیم در حالیکه صدها ویروس آنفلوآنزا در اطراف ما پراکنده‌اند و هرگز لحظه‌ای هم به آن فکر نکرده‌ایم. اکنون و در مورد ویروس کرونا این تفاوت وجود دارد که تاکنون واکسن و یا درمان قطعی‌ای برای آن کشف نشده است و بدتر از آن اینکه این امکان وجود دارد که یک فرد بدون هیچ علائمی حامل و ناقل این ویروس باشد. بعلاوه هیچ راهی برای تشخیص اینکه این ویروس در فضای داخل خودرو حاضر است یا خیر وجود ندارد.

برخی از متخصصین امر دیتیلینگ، به اقتضای شغلشان نیاز دارند که در روز به فضای داخل تعداد زیادی از خودروها وارد و خارج شوند. ورود به هر خودرو با احتمال تماس با ویروس همراه است، چرا که همانطور که می‌دانید این ویروس بر روی سطوح مختلف از جمله فضاهای داخلی خودرو، می‌تواند از چند ساعت تا چند روز باقی بماند. ما باید مطمئن شویم که خود و نیروهایمان مجهز به تجهیزات، آموزش‌ها و پروتکل‌های لازم برای مقابله با آلودگی هستیم.

علاوه بر این، موضوع اصلی در انجام عملیات دیتیلینگ در هر جایی، کاهش امکان انتقال ویروس است. این مسئولیتی است که بر گردن فرد انجام دهنده این عملیات است تا از خود، نیروها، مشتریان و به طور کلی حرفه خود محافظت نماید. این موضوع به حدی جدی و مهم است که در برخی کشورها در صورت اثبات آلوده شدن مشتری به این ویروس در اثر انجام عملیات نظافتی یا دیتیلینگ در خودروی او، نیروی نظافتی یا دیتیلینگ کار عامل، می‌تواند تحت تعقیب قضایی قرار گیرد.

مهم‌تر از آن اینکه، در صورتی که شایعه شود که با سپردن خودرو به مراکز دیتیلینگ، امکان آلوده شدن مالک خودرو به ویروس کرونا افزایش می‌یابد، ضربه بزرگی به این صنعت وارد می‌شود. پس بیائید با دستورالعمل‌های پیشگیری از انتقال ویروس آشنا شویم، موضوعی که در ادامه مقاله به شرح آن خواهیم پرداخت.

مبارزه با کرونا در دیتیلینگ و کارواش
مبارزه با کرونا در دیتیلینگ و کارواش

دستورات ایمنی: از انتقال ویروس جلوگیری نمائید.

مجهز بودن همه نیروها به تجهیزات حفاظت فردی در این دوران بسیار مهم است. فرد متخصص باید حتماً دارای ماسک تنفسی (ترجیحاً KN95 یا N95 در صورت در دسترس بودن) باشد. عینک ایمنی یا شیلد محافظ، دستکش یکبار مصرف و روپوش نیز لازم به نظر می‌رسد. ماده ضدعفونی کننده نیز باید در چند نقطه در دسترس باشد تا در فواصل زمانی کوتاه، حتی هنگام به دست داشتن دستکش نیز استفاده شود.

نیروی دیتیلینگ کار باید به گونه‌ای آموزش دیده باشد که حتی شیوه صحیح پوشیدن و درآوردن تجهیزات حفاظتی را به درستی بداند. ویدئوهایی در خصوص شیوه انجام صحیح این کار وجود دارد که در سایت‌های مختلفی همچون یوتیوب قابل مشاهده هستند.

لازم است که تجهیزات حفاظتی پیش از ورود به یک خودروی جدید نظافت یا تعویض شوند. بنابراین شاید بهتر باشد که هر نیرو تا انتهای کار یک خودرو، تنها بر روی آن مشغول به کار باشد.

نیروهای خود را تشویق کنید که چند بار در طول روز دست‌های خود را ضدعفونی کنند. همچنین آنها را ترغیب نمائید که برای زمان بازگشت روزانه خود به منزل یک پروتکل بهداشتی تنظیم کنند. این پروتکل می‌تواند به عنوان مثال اینگونه باشد که تمام لباس‌های خود را درآورده، آنها را در ماشین لباسشویی بریزند و خود نیز یک دوش آب گرم بگیرند.

اگر در گذشته یک اتاق انتظار برای مشتریان در نظر گرفته بودید، برای ادامه این کار باید تمهیدات گسترده‌ای را مدنظر قرار دهید. ممکن است بخواهید موقتاً سیاست‌های خود را تغییر دهید و اعلام کنید که تنها امکان تحویل گرفتن خودرو در ورودی و تحویل دادن آن در خروجی را دارید. همچنین می‌توانید از چند سوال در خصوص میزان قرار گرفتن در معرض ویروس، برای گزینش مشتریان هنگام تحویل گرفتن خودرویشان استفاده نمائید.

این دستورالعمل‌های احتیاطی ممکن است بیش از حد سخت و طاقت‌فرسا به نظر برسند، اما رعایت ایمنی و حفظ سلامتی بهتر از پشیمانی و تلاش برای درمان است. بعلاوه، رعایت این اصول نشان می‌دهد که شما چقدر به ایمنی و سلامتی مشتریان و نیروهای خود اهمیت می‌دهید.

پروتکل‌ها:راه های کاهش انتقال ویروس در دیتیلینگ و کارواش

پروتکل‌های مقابله با ویروس شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • پوشیدن و درآوردن تجهیزات حفاظتی شخصی
  • نظافت مجموعه
  • پروسه پذیرش مشتریان
  • پروتکل نظافت و ضدعفونی خودروها
  • پروتکل ضدعفونی کردن تجهیزات

با توجه به اینکه در بخش قبلی در خصوص تجهیزات حفاظتی شخصی صحبت کردیم، در اینجا به بقیه موارد می‌پردازیم.

نظافت مجموعه

فضاهای عمومی در مجموعه باید حداقل یکبار در روز ضدعفونی شوند. در صورتی که مدیریت یک مجموعه بزرگ، با تعداد ورودی بالا را بر عهده دارید، ممکن است لازم باشد چند بار در روز فضاها را ضدعفونی کنید. سرویس‌های بهداشتی، دستگیره درها، پیشخوان‌ها، فضاهای استراحتی کارکنان و هر مکان پرتماس دیگری لازم است ضدعفونی شود.

پروسه پذیرش خودروها

هدف این پروسه این است که تعداد دفعاتی که لازم است فردی وارد خودرو شود را به حداقل برساند. به مشتری یادآوری کنید که همه وسایل شخصی خود را قبل از تحویل خودرو، از داخل آن بردارد. در صورت امکان از مشتری بخواهید خودرو را در محلی که عملیات باید بر روی آن انجام شود پارک کند، تا نیاز به جابجایی آن وجود نداشته باشد. یک کیسه پلاستیکی (ترجیحاً زیپ کیپ) آماده کنید تا مشتری بتواند سوئیچ خودرو را داخل آن قرار دهد. بلافاصله پس از خارج شدن مشتری از خودرو، فضای داخل ماشین را با ماده شیمیایی مناسب ضدعفونی کنید و قبل از شروع کار بر روی آن، به میزان حداکثر زمان پیشنهادی به آن زمان دهید.

پروتکل نظافت و ضدعفونی خودروها

لازم است پروسه عادی دیتیلینگ و نظافت داخلی خود را به روزرسانی کنید تا پروتکل‌های ضدعفونی را نیز شامل شود. می‌دانیم که نظافت کردن خود به کاهش تراکم ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند، با این حال نظافت به تنهایی کافی نیست. بنابراین نظافت کامل سطوح داخلی باید با استفاده از یک ماده شیمیایی ضدعفونی کننده همراه شود تا به طور مؤثری موجب کاهش حداکثری تراکم ویروس شود. از اطلاعات تخصصی خود و مشخصات درج شده بر روی محصول، برای انتخاب مواد شوینده که آسیبی به سطوح داخلی خودرو نزند استفاده کنید.

استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی کننده خوب در دیتیلینگ و کارواش
استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی کننده خوب در دیتیلینگ و کارواش

پروتکل ضدعفونی کردن تجهیزات

بعد از انجام عملیات دیتیلینگ بر روی هر خودرو، تمام تجهیزات مورد استفاده باید ضدعفونی شوند، از جمله:

Detailer های حرفه‌ای این فرصت را دارند که در این دوره همه‌گیری با داشتن درک درستی از اقدامات لازم برای کاهش انتقال ویروس کرونا و انجام صحیح آنها، به خوبی در حرفه خود بدرخشند. پس تلاش کنید با رعایت اصول و اجرای دستورالعمل‌ها به حفظ سلامتی خود، نیروها و مشتریان، و همچنین به پیشرفت صنعت دیتیلینگ کمک کنید.

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید