پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
چگونه از آسیب دیدن خودرو هنگام شستشو در فصل تابستان جلوگیری کنیم؟

چگونه از آسیب دیدن خودرو هنگام شستشو در فصل تابستان جلوگیری کنیم؟

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

رعایت نکردن نظافت منظم و با برنامه خودرو، انجام ندادن کلیه مراحل شستشو، از بین بردن لکه های خشک و استفاده از محصولات و شوینده های نامناسب از اشتباهات اساسی شستشوی خودرو در فصل تابستان است که می تواند به وسیله نقلیه شما آسیب برساند. کارشناسان و متخصصان امر، حداقل یک بار مراجعه به کارواش و شستشو در هفته را توصیه می نمایند که در این بین مراجعه و استفاده از کارواش های مکانیزه و کارواش های اتوماتیک اولویت بالاتری را دارند.

بر طبق بررسی های صورت گرفته، باقی ماندن آلودگی بر روی بدنه خودرو، موجب از بین رفتن درخشندگی آن و در مدت زمان طولانی، لایه محافظ و کوتینگ رنگ را به طور کلی از بین خواهد برد. همچنین تمیز کردن شن و نمک، فضله پرندگان و اثر حشرات از مواردی است که باید در اسرع وقت از بدنه خودرو پاک گردند. این آلودگی ها با قرارگرفتن در معرض گرما و با تابش خورشید، روند خوردگی و پوسیدگی بدنه خودرو را تسریع می کنند.

از سوی دیگر، انجام یک شستشوی کامل از مواردی است که کارشناسان صنعت خودرو بر آن تاکید می نمایند. یک شستشوی کامل شامل بر پیش شستشو، شستشوی اصلی، آبکشی دقیق و نهایی، واکس بدنه و خشک کردن بدنه می باشد. هر یک از این مراحل در حفاظت از رنگ بدنه و سایر اجزای خودرو در مقابل باقی ماندن مواد آلی و شیمیایی موثر خواهد بود. در این بین استفاده از کارواش اتوماتیک می تواند ضمن بیشترین حفاظت از بدنه و رنگ خودرو در کاهش زمان شستشو نیز موثر باشد. همچین کارواش های اتوماتیک دروازه ای عملیات پاشش واکس بدنه خودرو را نیز به صورت اتوماتیک انجام داده و ضمن حفاظت از لایه کوتینگ رنگ، درخشندگی بالاتری را نیز به وجود می آورند.

باید دقت داشت که بهترین زمان برای شستشو خودرو زمانی است که بدنه آن خنک باشد. داغ بودن بدنه خودرو سبب می شود تا مواد شوینده به سرعت تبخیر شده و روی رنگ خودرو خشک شوند. خشک شدن مواد شوینده می تواند آسیب های جدی همچون سوختگی رنگ خودرو در پی داشته باشد. بسیاری از آسیب هایی که مواد شوینده غیر استاندارد به رنگ خودرو وارد می نمایند قابل ترمیم و بازسازی نخواهد بود. از این رو کارشناسان و متخصص توصیه می نمایند که در صورت داغ بودن خودرو، ابتدا با آب خودرو آبکشی شده تا دما آن کم شده و سپس از مواد شوینده استفاده گردد. همچنین توصیه شده است تا خودرو در مکان ها مسقف و دور از تابش مستقیم خورشید و اشعه ماورا بنفش نظافت گردد.

چگونه از آسیب دیدن خودرو هنگام شستشو در فصل تابستان جلوگیری کنیم؟
چگونه از آسیب دیدن خودرو هنگام شستشو در فصل تابستان جلوگیری کنیم؟

واترجت و یا در اصطلاح پمپ کارواش از مرسوم ترین تجهیزات کارواش می باشد. در هنگام نظافت و شستشو با لنس واترجت توصیه می شود که حداقل فاصله نوک لنس تا بدنه خودرو 30 سانتی متر باشد و هرگز این فاصله کمتر نشود. فشار آب خروجی از نازل در فاصله های کم می تواند موجب پریدگی رنگ  شده و یا ایجاد خط و خش بر روی بدنه خودرو نماید. همچنین در هنگام نظافت تایر ها، دقت نمایید که هرگز بیش از 5 ثانیه در یک نقطه ثابت جت نکنید و از شستشوی لبه تایر ها با واترجت خودداری نمایید. همچنین استفاده مستقیم از واترجت برای شستشو اجزای الکتریکی می تواند آسیب های جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

فراموش کردن نظافت تیغه های برف پاک کن یکی دیگر از اشتباهات رایج است که توسط کارشناسان گزارش شده است. تیغه ها غالباً در اثر گرما آسیب می بینند و باید به طور مرتب خیس شوند تا از خشک شدن آنها جلوگیری شود. همچنین برای از بین بردن هرگونه مواد و خشک شدن آنها باید از دستمال میکروفیبر تخصصی استفاده شود. به خاطر داشته باشید که استفاده از مواد شوینده غیر استاندارد به شدت طول عمر تیغع برف پاکن را کاهش می دهد.

چرا نباید خودرو را در خانه بشوییم ؟

چگونه از آسیب دیدن خودرو هنگام شستشو در فصل تابستان جلوگیری کنیم؟
چگونه از آسیب دیدن خودرو هنگام شستشو در فصل تابستان جلوگیری کنیم؟

نظافت دستی خودرو در منزل و با استفاده از شیلنگ آب بیشترین میزان اتلاف و هدر رفتن آب را دارد. در این رابطه و طبق اطلاعات بنیاد محیط زیست و توسعه (ECODES) ، تقریباً 500 لیتر آب اغلب در ازای هر شستشوی خودرو هدر می رود  که البته در مقدار، میزان مصرف آب همراه با مواد شوینده در نظر گرفته نشده است. همچنین باید درنظر داشت علاوه بر مصرف بالای آب، مصرف مواد شیمیایی و شوینده و ورود آنها به سیستم فاضلاب شهری قبل از تصفیه آسیب های جدی به محیط زیست و سلامت ما وارد می نمایند.

کارشناسان خاطرنشان می کنند که روش های استفاده از کارواش اتوماتیک، کارواش های مکانیزه و استفاده از تجهیزات کارواش روش هایی است که منجر به کاهش مصرف آب می شود. به این ترتیب، فناوری به کار رفته تجهیزات کارواش خدمات کاملی را با متوسط مصرف بین 140 تا 220 لیتر ارائه می دهد. در کارواش های دروازه ای به طور متوسط در هر برنامه شستشوی کامل 160 لیتر آب استفاده می شود که حدودا 80 ٪ آب آن می تواند توسط سیستم های پیشرفته بازیافت استفاده شود.

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید