پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
کارواش اتوماتیک

مصرف آب در کارواش اتوماتیک و روش های دستی

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

امروزه مصرف آب از نکات بسیار مهم مورد بحث در جوامع بشری می باشد و نگرانی های زیادی از مصرف بی رویه آب و کمبود آب در آینده وجود دارد. این موضوع مهم در صنعت کارواش اتوماتیک جزو مسائل مورد بحث و مهم می باشد. از همین رو تحقیقاتی در مورد فناوری های به کار رفته جهت حفظ و اصلاح مصرف آب در صنعت کارواش اتوماتیک به انجام رسانیده شده است. در این تحقیق مقایسه ای میان سیستم شستشوی اتوماتیک و روش های دستی شستشوی اتومبیل صورت گرفته است. در ادامه به این مقایسه میپردازیم.

اهداف مقاله

اطلاعات جمع آوری شده درباره فرآیند شستشوی خودرو به سه موضوضع اساسی می پردازد: مقدار آب مصرفی در شستشوی هر اتومبیل، مقدار آب به هدر رفته و اقدامات لازم در زمینه صرفه جویی در مصرف آب مانند بازیابی آن. در این تحقیق میزان آب مصرف شده در شستشوی هر خودرو بر اساس نوع کارواش و منطقه آن، اندازه گیری شده است. اطلاعات حمع آوری شده مقدار آب به هدر رفته در خلال فرآیند شستشو را نیز نشان می دهد. این مطالعات اقدامات انجام شده را برای کاهش مصرف آب و جلوگیری از هدر رفتن آن در کارواش ها بازگو می کند.

انواع کارواش

کارواش به سه دسته کارواش دستی، کارواش اتوماتیک دروازه ای و کارواش اتوماتیک تونلی تقسیم بندی می شود.

کارواش اتوماتیک تونلی

کارواش اتوماتیک تونلیدر هنگام شستشوی ماشین با استفاده از دستگاه کارواش تونلی راننده داخل ماشین نشسته و فرآیند شستشوی اتومبیل نوبت به نوبت انجام می گیرد. خودرو به وسیله نوار نقاله (کانوایر) در تونلی که دارای اجزای ماژولار می باشد، حرکت می کند. دستگاه کارواش تونلی تمامی مراحل چرخه شستشو را از ابتدا تا پرداخت نهایی به صورت تمام اتوماتیک و با استفاده از تجهیزات پیشرفته انجام می دهد. از ان جایی که ساختار کارواش تونلی به صورت ماژولار می باشد، امکان شستشوی هم زمان چند خودرو با یکدیگر وجود داشته که به این ترتیب سرعت خدمات رسانی به مشتریان افزایش قابل توجهی می یابد.

کارواش اتوماتیک دروازه ای

کارواش دروازه ایمکانیزم عملکرد دستگاه کارواش تمام اتوماتیک دروازه ای به گونه ای است که خودرو به صورت ثابت قرار می گیرد و دروازه حول ماشین به حرکت در آمده و آن را به صورت اتوماتیک  شستشو قرار می دهد. دستگاه شستشوی ماشین دروازه ای فرآیند شستشو را در مدت زمانی کوتاه و با بالاترین سطح کیفیت به انجام می رساند.

کارواش دستی

یکی دیگر از شیوه های تمیز کردن اتومبیل شستشو با روش های دستی می باشد که با استفاده از ابزارهای دستی انجام می گیرد. در این روش شخص به صورت مستقیم وظیفه شستشوی خودرو را بر عهده می گیرد.

مراحل شستشو با کارواش اتوماتیک

دستگاه های کارواش ماشین دارای قابلیت برنامه پذیری هستند که علاوه بر برنامه های پیش فرض شستشو، در واحد کنترلی آن برنامه های اختیاری شستشو نیز تعریف می گردد و مشتریان بنا بر سلیقه یا نوع نیاز خود آن را انتخاب می کنند. بسیاری از این بخش ها به صورت اختیاری بوده و خریدار می تواند در زمان خرید هر کدام از این اجزای اضافی را سفارش دهد، مانند زیر شویی.

پیش شستشو

در این مرحله که به عنوان یک آیتم اختیاری بر روی دستگاه قرار داده شده است، از طریق نازل های مخصوص آب پر فشار بر روی سطح ماشین پاشش شده و آلودگی های سطحی از بین می رود.

شستشو

مرحله شستشو در کارواش اتوماتیک با استفاده از شامپو و برس های ضد خش انجام می پذیرد. برس ها با سرعت زیاد در تماس با سطح ماشین موجب از بین رفتن آلودگی می شود.

زیر شویی

دستگاه های ماشین شوی به نازل های زیر شویی تجهیز گردیده اند که با پاشش آب فشار قوی بخش زیرین خودرو را که دسترسی به آن دشوار است و آلودگی فراوان دارد، به طور کامل شستشو می دهد. این مرجله در تمامی کارواش ها موجود نمی باشد خریدار می تواند این ماژول را سفارش دهد.

واکس زنی و آب کشی نهایی

واکس به منظور جلا بخشیدن به بدنه خودرو، تجمع پذیری قطره های آب و مراقبت از خودرو در برابر جذب دوباره گرد و غبار پاشش می شود. آخرین مرحله از شستشوی کارواش اتوماتیک، آب کشی نهایی با استفاده از آب تازه و یا آب تصفیه شده می باشد و مواد باقی مانده بدنه اتومبیل را حذف می کند.

خشک کن

سیستم های اتوماتیک کارواش دارای سیستم خشک کن هستند که با دمش بر سطح خودرو سبب حذف قطره های باقی مانده آب می گردد و سرعت خشک شدن سطح خودرو را افزایش می دهد.

شستشوی دستی

تمامی مراحل عملیات شستشوی وسایل نقلیه با شیوه های دستی با استفاده از برس و دیگر ابزارهای دستی انجام می گیرد.

نتایج تحقیقات

نتایج حاصل از تحقیق بر روی این سه روش شستشو تفاوت های آشکار میزان مصرف آب مصرف شده برای هر خودرو و مقدار آب هدر رفته را نشان می دهد. بر طبق نتایج به دست آمده کارواش دستی بیشترین مقدار مصرف آب را برای شستشوی هر خودرو داشته است و به دلیل آن که کاربر با استفاده از نیروی فیزیکی اقدام به تمیز کردن ماشین می نماید، جهت دست یابی به تمیزی بهتر مقدار بیشتری آب و ماده شوینده را مورد استفاده قرار می دهد. دستگاه های کارواش تمام اتوماتیک اعم از تونلی و دروازه ای کمترین مقدار مصرف آب را داشتند و به واسطه مجهز شدن به سیستم های پیشرفته تصفیه و بازگشت آب بخش قابل توجهی از آب مصرف شده بازیابی می گردد و به جهت وجود سامانه برس زنی بدون نیاز به مصرف آب اضافه نظافتی با کیفیت هر چه تمام تر به دست می آید. به این ترتیب بر اساس قیاس های انجام گرفته دستگاه های کارواش تمام اتوماتیک ابزارهای بسیار مناسب و کارآمد برای شستشوی وسایل نقلیه سواری و ماشین های سنگین هستند که علاوه بر کاهش چشمگیر مصرف آب و مواد شوینده فرآیند شستشو را با کیفیت قابل توجهی به انجام می رساند و از هدر رفت آب جلوگیری به عمل می آورد.

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید