پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
10نکته ضروری تاسیس کارواش

10 نکته ضروری برای احداث کارواش

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

با توجه به پیچیده بودن و تنوع لوازم و تاسیسات در یک کارواش، احداث، حفظ و نگهداری آن از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشد. جهت اطمینان و بالا بردن سود و همچنین کسب حداکثری رضایت مشتریان باید اطلاعات دقیق و کاملی جمع آوری گردد. باید دقت داشت اگرچه بخش جمع آوری اطلاعات در راه اندازی کارواش اتوماتیک بیشتر از سایر مدل های شستشو اهمیت دارد اما این بخش در هیچ مدلی از این کسب و کار نباید فراموش گردد. در این مقاله قصد داریم به 10 مورد پر اهمیت برای احداث کارواش و راه اندازی این کسب و کار بپردازیم.

سه مدل از کارواش های رایج در ایران

اگرچه کارواش در دو گروه کلی دستی و اتوماتیک دسته بندی می شوند اما با توجه داشت که مدل دستی خود به دو گروه سنتی و مکانیزه تقسیم بندی می شوند. کارواش های سنتی، پایین ترین سطح از نظر بهداشت، کیفیت شستشو و رضایت مشتری را داراست. در این مدل کارواش ها که عموما با کمترین هزینه ها تاسیس می گردند شستشوی هر خودرو بالغ بر یک ساعت زمان لازم دارد اما کارواش های مکانیزه که نسل جدید و حرفه ای کارواش های سنتی می باشد، با وجود تجهیزات مدرن و با کیفیت، بهداشت، رضایت مشتریان و سرعت عمل بالاتری در پی دارد.
اما گروه دوم کارواش ها، دستگاه های اتوماتیک می باشند. امروزه نسل پیشرفته و توسعه یافته آنها در ایران با اقبال بیشتری مواجه شده است. بالاترین کیفیت شستشو، سریع ترین زمان ممکن، قابلیت پاشش چند مدل ماده شوینده و نگهدارنده از جمله واکس بدنه خودرو و همچنین کاهش نیروی انسانی در کارواش ها از مهم ترین دلایل رونق این مدل کارواش ها می باشند. پس از بررسی تمامی این موارد به 10 نکته ضروری می پردازیم.

احداث کارواش اتوماتیک و دستی

⦁ انتخاب فضای مناسب

داشتن محوطه بزرگ و همچنین محل قرارگیری کارواش قطعا از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه نمود. اگر کارواش در فضای کوچکی احداث گردد، مدیریت ورود و خروج خودرو ها به مشکل برخواهد خورد و عدم ارائه سرویس مطلوب موجب کاهش رضایت مشتریان خواهد شد. همچنین باید در نظر داشت که بالا بودن کیفیت، افزایش مشتریان را در پی دارد. پس اگر در نظر دارید خدماتی با کیفیت بالا ارائه نمایید از ابتدای فعالیت زمین و فضای متناسب آن را انتخاب نمایید.

⦁ طراحی تخصصی و حرفه ای

شاید این مورد از مواردی است که کمتر در ایران مورد توجه قرار گرفته است اما به یاد داشته باشید طراحی تخصصی، علاوه بر زیبایی و جذاب کردن فضای کارواش، موجب کنترل جریان ترافیک و عبور و مرور خواهد شد. در کنار این موارد، طراحی مهندسی شده می تواند در مدت زمان طولانی موجب کاهش هزینه های نگهداری از تاسیسات گردد.

طراحی تخصصی و حرفه ای برای احداث و تاسیس کارواش

⦁ بالا بردن کیفیت و جلوگیری از افت آن

بسیاری از کسب و کارها در ابتدای راه، خدماتی با کیفیتی و مبتنی بر جلب رضایت مشتری ارائه می دهند تا بتوانند مشتری های زیادی را جذب نمایید اما کمی بعد و با افزایش تعداد مشتریان سهوا و یا گاها عمدا کیفیت کار خود را کاهش می دهند. باید دقت داشت اگر قصد دارید، مدت زمان زیادی را در هر کسب و کاری سپری نمایید باید علاوه بر جلوگیری از افت کیفیت، هر روز به دنبال راهی برای افزایش کیفیت خدمات خود باشید.

⦁ آموزش های تخصصی

بخش عمده ای پرسنل و کارکنان کارواش ها آموزش کافی برای کار کردن در این محیط را نداشته اند بنابراین در قالبی از موارد اختلاف فرهنگی و یا فشار کار بر روی پرسنل موجب اختلاف نظر بین کارفرما و پرسنل و یا مهم تر از آن بین پرسنل و مشتریان می گردد. این امر ممکن در به کاهش رضایت مشتریان، کم شده تعداد آنها و در نهایت موجب شکست یک کسب و کار گردد. پس بهتر است قبل از وقوع تمامی این موارد با آموزش دادن پرسنل و نیروها در کلیه بخش ها ضمن جلوگیری از نا رضایتی مشتریان، موجب افزایش کیفیت و راندمان کار خود شوید.

⦁ بالا بردن تعداد مشتری

استفاده از مواد شوینده و نگهدارنده با کیفیت، ارائه کلیه خدمات مرتبط و بهره گیری از نیروی کارآموزش دیده و خبره موجب بالا رفتن تعداد مشتریان خواهد شد. پس دقت کنید بهترین راه بالا بردن درآمد، بالا بردن تعداد مشتریان است، نه بالا بردن تعرفه خدمات. البته گاها با بالارفتن هزینه های مواد اولیه و سایر مخارج کارواش، بالا رفتن نرخ تعرفه ها اجتناب ناپذیر خواهد بود اما می بایست دقت کنید که این امر راه حل نهایی شما باشد.

تمرکز و جلب رضایت مشتری

⦁ فراموش نکردن بازدید تاسیسات

تاسیسات کارواش از مهم ترین بخش های این کسب و کار است و شاید بتوان از آن به عنوان قلب تپنده این کسب و کار یاد کرد. برای جلوگیری از توقف ناگهانی کسب و کار خود و همچنین جلوگیری از تقبل هزینه های گزاف خرید تجهیز جدید، می توانید با بازدید های دوره ای و استفاده از مهندسین مجرب، از فرسودگی تاسیسات خود جلوگیری نموده و همچنین طول عمر تاسیسات را بالا ببرید.

⦁ عدم خرید از فروشندگان متفرقه

کارواش های اتوماتیک و دستی از جمله کسب و کارهایی هستند که فروشندگان و بازاریاب ها برای فروش تجهیزات و مواد شوینده به آنها مراجعه می کنند. بهتر است دقت کنید که مواد شوینده و تجهیزات مهمترین عامل موفقیت و یا شکست شما در این کسب و کار هستند پس باید در انتخاب خود بسیار با دقت و وسواس عمل کنید. استفاده از مواد شوینده با برند های معتبر علاوه بر حفظ کیفیت رنگ خودرو موجب افزایش طول عمر تجهیزات کارواش نیز خواهند شد. اگرچه استفاده از مواد غیر استاندارد در ابتدای راه می تواند کاهش هزینه ها را در پی داشته باشد اما در طی زمان، هزینه های چندین برابری به وجود می آورد.

⦁ تبلیغات و بازاریابی

امروزه مارکتینگ و تبلیغات از مهم ترین ارکان یک کسب و کار موفق هستند. باید توجه داشته باشید برای افزایش تعداد مشتریان و همچنین برند سازی از کسب و کار خود بهتر است بخشی از درآمد خود را برای تبلیغات و بازاریابی اختصاص دهید. اما پیشنهاد ما برای شما، ابتدا اطمینان از بالا بودن کیفیت خدمات و سپس شروع تبلیغات گسترده می باشد.تبلیغات برای کسب و کار بی کیفیت نتیجه ای معکوس خواهد داشت.

⦁ فراموش کردن انعام

انعام از مهم ترین عوامل نارضایتی در بین مشتریان و استفاده کنندگان از خدمات کارواش می باشد. بهترین روش برای جلوگیری از این عدم رضایت در بین مشتریان، در نظر گرفتن حقوق مناسب برای پرسنل و نیروهای کار در کارواش می باشد. البته این نکته بالا رفتن هزینه ها را در پی خواهد داشت اما چون فرد مراجعه کننده از ابتدا با نرخ ثابتی مواجه می شوند و مجبور به پرداخت هزینه های دیگری نمی شوند، رضایتشان کسب خواهد شد. البته از روش های دیگری همچون، ارائه خدمات جانبی نیز می توان هزینه های حقوق پرسنل را تامین نمود.

⦁ رعایت بهداشت و جلوگیری از انتقال آلودگی

در پایان این مقاله به این نکته باید اشاره نمود که محیط کارواش به واسطه تردد خودرو های مختلف از آلوده ترین فضاهای کسب و کار می باشد. نظافت و تمیز نگهداشتن محیط و تجهیزات علاوه بر در پی داشتن ظاهری زیبا، موجب کاهش آلودگی های محیطی و افزایش سلامت پرسنل و مارجعه کنندگان خواهد شد. توجه داشته باشید که در دوران شیوع بیماری های واگیر دار همچون کرونا، این موضوع بیش از پیش حائز اهمیت خواهد بود. آلوده شدن حتی یک نفر از پرسنل می تواند به تعطیلی گاهاٌ یک ماهه کسب و کار یک کارواش منجر گردد.

در پایان دقت داشته باشید، مشاورین و متخصصین شرکت تجهیز و توسعه پیشرو پاکران همواره آمادگی دارند تا آخرین اطلاعات در زمنیه راه اندازی کارواش را در اختیار شما عزیزان قرار بدهند. با ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید