پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
کارواش اتوماتیک

صنعت کارواش اتوماتیک در گذر زمان

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

امروزه استفاده از کارواش اتوماتیک ، شستشو و نظافت خودرو را آسان و در دسترس نموده است. در مدت زمان بسیار کمی تحولات عظیمی در صنعت شستشوی خودرو و کارواش به وجود آمد که بررسی آن خالی از لطف نمی باشد. پیش از آن که تمامی عملیات نظافت به صورت محاسبه شده و اتوماتیک توسط تجهیزات مکانیزه انجام شود تمامی عملیات نظافتی به صورت دستی انجام می شد. اگرچه در حال حاضر نیز، از روش های دستی برای شستشوی خودرو استفاده می شود که دارای معایبی نسبت به کارواش اتوماتیک است. در ادامه مقاله به بررسی تاریخچه پیشرفت صنعت کارواش پرداخته خواهد شد.

 

کارواش های اولیه

کارواش اتوماتیکاولین کارواش ها در سال 1914 در شهر دیترویت شکل گرفتند. شستشو در این کارواش ها به صورت کاملا دستی انجام می شد. در این شیوه خودرو ها در یک محوطه شامل چندین بخش که عملیات نظافتی گوناگونی را بر عهده داشتند شستشو می شد. خودروها به صورت مرحله ای در هر بخش متوقف می شدند و پس از پایان کار آن بخش به سمت مرحله بعدی حرکت می کردند.

 

ظهور اولین کارواش اتوماتیک

در سال 1928 اولین طرح مفهومی سیستم های کارواش اتوماتیک توسط برادران اشتودبکر در شهر دیترویت به بازار معرفی شد. در این طرح، خودرو در کارواش اتوماتیک توسط یک مکانیزم مهندسی شده به سمت مراحل مختلف شستشو جا به جا می گردد. در سال 1946 این طرح به حقیقت پیوست و به صورت تجاری تولید شد. اولین کارواش نیمه اتوماتیک مجهز نوار نقاله های مسطح شدند و جایگزین ایمن تری به نسبت نقاله های قلابی بودند. وظیفه این نوار نقاله جا به جا نمودن خودروها بر روی مسیر حرکت کارواش اتوماتیک می باشد.

 

کارواش اتوماتیک خودران

کارواشدر دهه 70 میلادی، فرآیند کارواش ها به طور چشمگیری دستخوش پیشرفت شد. برس ها با مویی پلاستیکی به بازار معرفی شدند و جایگزین اسفنج های دستی شدند. در این نوع از کارواش اتوماتیک، آب توسط تفنگی های اسپری بر روی خودرو پاشش می شود و لکه های باقی مانده توسط برس ها حذف و تمیز می گردند. همچنین، از مواد شوینده ، تمیز کننده تایر، خوشبو کننده و لکه بر ها نیز به عنوان فرآیند های جانبی استفاده می شد.

 

جهشی عظیم به سوی کارواش های سریع

در دو دهه گذشته تمرکز زیادی بر روی افزایش سرعت و بهینه سازی هزینه ها در صنعت کارواش صورت گرفته است. با کم شدن علاقه مردم به شستشو و خدمات کامل در کارواش اتوماتیک متداول آن زمان تحولی عظیم در راستای تولد کارواش های سریع و فوری شکل گرفت. این کارواش ها به منظور خدمت رسانی به مشتریان بیشتر، شستشوی سریع تر و هزینه های کمتر شکل گرفتند. هزینه های مربوط به کارکنان متناسب به خدماتی که به مشتری ارائه می شد دچار کاهش می شد و انعطاف پذیری بالایی برای ارائه خدمات در این نوع کارواش ها وجود داشت.

 

دستگاه های کارواش اتوماتیک پیشرفته امروزی

کارواش تونلیامروزه، کارواش ها از کارایی بسیار بالایی برخوردار هستند. مصرف آب در انواع دستگاه های کارواش اتوماتیک امروزی مانند کارواش تونلی و کارواش دروازه ای به گونه ای است که پس از مصرف دوباره تصفیه شده و به چرخه شستشو باز می گردد. همچنین، این دستگاه ها از کامپیوتر های پیشرفته و نازل های فشار قوی جهت صرفه جویی هرچه بیشتر مصرف آب بهره می برند. از دیگر مزایای یک کارواش اتوماتیک امروزی، مصرف بسیار پایین برق به لطف استفاده از رگلاتورها در چرخه خشک نمودن خودرو می باشد.

 

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید