پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
کارواش

تاریخچه کارواش ، از گذشته تا به امروز

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

از زمانیکه اولین خودرو جهان به شکلی که امروزه رایج است، در حدود سال 1900 ساخته شد، شستشو و تمیز کردن آن مورد توجه قرار داشت. از روش های دستی قدیمی گرفته تا کارواش های دستی و اتوماتیک جدید با تکنولوژی بالا، همه در برهه ای از زمان بخش عمده ای از وظایف شستشوی خودرو را بر عهده گرفته اند. در این بین استفاده از کارواش ها به دلیل مزایای متعدد آن به طور چشم گیری افزایش یافته است. شستشوی خودرو بوسیله کارواش امروزه به شستشوی بدنه، شیشه ها، چرخ ها و در مواردی موتور خودرو اطلاق می شود. در این مقاله تاریخچه شستشوی خودرو با کارواش از ابتدا تا کنون مورد بررسی قرار می گیرد.

 

اهمیت شستشوی خودرو

کارواشاز گذشته تا به امروز، مالکان خودرو به شستشو و تمیز نمودن وسیله خود و درخشان و براق کردن ظاهر آن اهمیت زیادی می دهند. توجه به این امر ظاهر خودرو و محیط شهری را زیبا نموده و بر حفظ کیفیت بدنه و بخش های دیگر خودرو تاثیر گذار است. انباشت آلودگی ها می تواند به مرور زمان به رنگ بدنه خودرو آسیب زده و از ارزش آن بکاهد. بنابراین نیاز است تا مالکان خودرو، از تجهیزاتی مناسب و سریع برای شستشوی آن استفاده نمایند که در حین حال آسیبی به رنگ و بدنه وسیله وارد نکند.

 

تاریخچه کارواش

کارواش ها مراکزی جهت شستشوی خودرو به حساب می آیند. این مراکز به تدریج سیر تکاملی خود را طی نموده و اکنون به مدل هایی مجهز با عنوان کارواش اتوماتیک رسیده اند.

 

اولین نسل های کارواش

تاریخچه کارواششروع سیر تحولی مراکز شستشوی خودرو ، با کارواش دستی و در حدود سال 1914 آغاز شده است. در این کارواش ها، خودرو بوسیله دستمال و سطل آب شستشو می شد و تجهیز خاصی مورد استفاده قرار نمی گرفت. مدتی بعد این ماشین شوی ها پیشرفت کرده به گونه ای که ابتدا یک نیروی خدماتی ، سطح خودرو را با مواد پاک کننده تمیز می کرد، سپس خودرو توسط شخص مسئول کمی جلوتر برده شده و توسط فرد دیگری شستشو و در نهایت توسط یک نیروی دیگر خشک می شد! این عملیات تماما دستی و بدون هیچگونه تجهیز خاصی انجام می شد. نسل بعدی تجهیزات شستشوی خودرو کمی تحول پیدا کرد و خودرو بوسیله یک سیستم قلاب مانند ( وینچ) به جلو کشیده می شد. این نسل در حدود سال 1940 در آمریکا بطور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1946 پاشش آب بر روی خودرو توسط آب پاش های فوقانی و خشک کردن بدنه توسط دمنده مکانیکی در یک مرکز شستشوی خودرو مورد استفاده قرار گرفت که از سیستم نوار نقاله انتقال خودرو بهره می برد.

 

کارواش اتوماتیک

کارواش اتوماتیکاولین مدل از دستگاه های شستشوی خودرو با نام کارواش اتوماتیک، در سال 1950 ساخته شد. این کارواش ها مراحل شستشوی خودرو را بطور نیمه خودکار انجام می دادند به گونه ای که عملیات حرکت دادن خودرو بوسیله سیستم اتوماتیک و برس زنی بصورت دستی انجام می شد. سیستم های بازیابی آب، روش های مختلف شستشوی تایر ها و برس های با کیفیت و نرم از ویژگی هایی بودند که در سال 1960 برای این دستگاه های شستشوی ماشین فراهم شدند. سیستم هوشمند شستشوی چرخ ها و پاشش واکس نیز از سال 1970 به این مراکز اضافه شد. البته وجود بحران های اقتصادی در دنیا و گران شدن سوخت، در این دهه موجب توقف رشد دستگاه کارواش شد اما ده سال بعد، در سال 1980 با افزایش رشد اقتصادی تمایل افراد برای استفاده از خودرو افزایش یافت و تجهیزات شستشوی آن دوباره رونق یافتند. در ادامه این مراکز شستشوی خودرو، ها به امکانات و تجهیزات بیشتر مانند سیستم بازیابی و تصفیه آب، برس های با کیفیت با حرکت هوشمند در زوایای مختلف، نازل های فشار قوی آب، نازل های پاشش واکس برای افزایش درخشندگی خودرو و سیستم های کامپیوتری برنامه ریز مجهز شدند و امکان تعیین عملیات دلخواه برای مشتریان فراهم شد. کارواش تونلی نسل پیشرفته مدل های اتوماتیک ماشین شوی هاست که در آن خودرو بر روی یک نوار نقاله یا کانوایر حرکت کرده و در بخش های مختلف شستشو و خشک می شود.

 

کارواش سلف سرویس

نسل دیگری از مراکز جدید شستشوی ماشین، کارواش سلف سرویس می باشد. در این مراکز، مالکان خودرو شخصا می توانند از تجهیزات پر فشار شستشوی خودرو، استفاده نمایند. این تجهیزات با پرداخت هزینه توسط کاربر قابل استفاده بوده و دارای گزینه هایی چون پاشش فوم، شستشوی تایر ها و پاشش واکس نیز می باشد.

 

لینک های مفید:

دستگاه کارواش تمام اتوماتیک : فهرستی از دستگاه های نظافتی

 

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید