پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
کارواش اتوماتیک

اهمیت کیفیت آب مورد استفاده در کارواش های دستی و اتوماتیک

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

وسایل نقلیه به دلیل قرار گرفتن در معرض انواع آلودگی ها به شستشوی منظم نیاز دارند. شستشوی دستی و استفاده از کارواش های دستی و اتوماتیک از روش های شستشوی خودرو به حساب می آیند. آب جز اصلی شستشوی خودرو در تمامی این روش ها می باشد. استفاده صحیح از آب و جلوگیری از اتلاف آن از نظر اقتصادی و همچنین سازگاری با محیط زیست اهمیت دارد. در این مقاله اهمیت کیفیت آب در فرآیند شستشوی خودرو بررسی می شود.

 

انواع روش های شستشوی خودرو

شستشوی خودرو روش معمول و شناخته شده شستشوی خودرو، استفاده از سطل آب، دستمال و مواد شوینده می باشد. کارواش های دستی راهکار پیشرفته تر انجام این عملیات است که بوسیله سیستم های خود، آب را با فشار بالا به سطح خودرو می پاشد و از سرعت بالاتری برخوردار است. در چند سال اخیر نیز با پیشرفت تکنولوژی، دستگاه های کارواش اتوماتیک در دسترس قرار گرفته اند. این دستگاه ها بدون دخالت دست و با استفاده از یک برنامه مشخص، مراحل مختلف شستشو و خشک نمودن خودرو را در یک مدت زمان کم انجام می دهند.

 

میزان مصرف آب در فرآیند شستشوی خودرو

بررسی ها نشان می دهد، در روش های دستی شستشوی خودرو در هر عملیات بطور متوسط 500 لیتر آب مصرف می شود. این عدد در کارواش های اتوماتیک به حدود 150 لیتر یا کم تر می رسد. بنابراین یکی از مزیت های کارواش اتوماتیک که موجب سازگاری آن با محیط زیست شده است، صرفه جویی در مصرف آب می باشد. مصرف پایین آب، از نظر اقتصادی نیز مهم و کاربردی است. البته صرفه جویی در مصرف آب در کارواش های اتوماتیک، با استفاده از آب بازیافت شده در فرآیند های بعدی شستشو، بیشتر هم می شود.

 

کیفیت آب مورد استفاده در کارواش اتوماتیک و دستی

کارواش اتوماتیکآب نقش اساسی را در کیفیت شستشوی خودرو  ایفا می نماید. بعلاوه افراد امروزه بیش از هر زمانی به مسائل زیست محیطی توجه دارند. قوانین دولت ها نیز امروزه مالکان کارواش را به استفاده مجدد از آب و صرف جویی در مصرف آن ملزم نموده است. در یک کارواش، اپراتور  و مالک می بایست ابتدا به مصرف عاقلانه و صحیح آب و همچنین نوع آب مورد استفاده در چرخه شستشوی یعنی آب شیرین ، آب فیلتر شده و خالص و آب بازیافت شده توجه نمایند.

 

آب شیرین

آب شیرین کارواش معمولا از طریق تانک یا چاه آب تامین می شود. کیفیت این آب بخصوص آب چاه، می تواند بر اساس عواملی چون تغییرات فصلی، آلودگی در چاه یا سیستم دریافت و کاهش یا افزایش میزان کلر آب متفاوت باشد. بنابراین می بایست هر 6 ماه یکبار یا کم تر در محل و یا با استفاده از یک آزمایشگاه تست آب، کیفیت آب در عمق بررسی شود. بعلاوه صاحبان دستگاه کارواش می بایست از گزارشات کیفیت آب مصرفی که بوسیله تامین منطقه ای آب اعلام می شود، آگاه باشند.

 

آب خالص

آب خالص یا فیلتر شده که معمولا از سیستم اسمز معکوس به دست می آید، در کارواش هایی که به دنبال آبکشی خودرو بدون ایجاد لک هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. میزان کل مواد جامد محلول در آب خالص (TSD) زیر 20 ppm می باشد. در گذشته سیستم های اسمز معکوس، چند گالن آب شیرین را برای ایجاد یک گالن آب خالص قابل استفاده نیاز داشتند اما امروزه این نسبت به خوبی بهبود یافته است.

 

آب بازیافتی

سیستم بازیابی آب کارواشآب بازیافتی، آبی است که از حذف ناخالصی های آب استفاده شده در فرآیند های قبلی شستشو در کارواش بدست آمده است. در بیشتر کشور ها شرط صدور مجوز برای کارواش ها، وجود سیستم بازیابی آب می باشد. این سیستم ها، با استفاده دوباره از آب در مصرف آب صرفه جویی می نمایند.

 

استفاده از سیستم های بازیافت و تصفیه آب

در سال های اخیر، تکنولوژی بازیافت و خالص سازی آب بطور گسترده ای گسترش یافته است. در سیستم های جدید، امکان بازیافت 100 درصد آب استفاده شده در کارواش وجود دارد. آب خالص نیز معمولا در مرحله آخر شستشو یعنی آبکشی استفاده می شود. برای انجام آبکشی یک خودروی سواری حدود 20 تا 25 لیتر آب لازم است. البته پیش نیاز استفاده از سیستم های بازیابی و تصفیه آب، وجود محلی برای تخلیه آب از روی سطح زمین می باشد.

 

سیستم های اسمز معکوس

تصفیه آب کارواشسیستم های اسمز معکوس، برای معکوس کردن جریان آب و افزایش فشار، از یک پمپ استفاده می نمایند. در این فرآیند بین 96 تا 99 درصد مواد جامد درون آب، از بین می رود. میزان نمک، سختی و مواد معدنی داخل آب نیز با عملکرد صحیح سیستم اسمز معکوس کاهش می یابد. مفهوم این مباحث برای صاحبان کارواش، ایجاد لکه بسیار کم تر بر روی سطح خودرو در پایان شستشوی آن می باشد. امروزه بیشتر کارواش ها از این نوع سیستم ها استفاده می نمایند تا علاوه بر حذف لکه، از میزان فعالیت هایی که منجر به شستشوی با کیفیت خودرو می شود بکاهند. غشای سیستم اسمز در صورت فرسوده شدن می بایست تعویض شود تا از لکه شدن خودرو و افزایش مصرف آب جلوگیری شود. علامت آسیب دیدن غشای اسمز، افزایش میزان ناخالصی آب می باشد. این آسیب ها ممکن است بعلت کلر یا نمک موجود در آب رخ دهد.

در مجموع باید گفت، سیستم های بازیابی و تصفیه آب به دارندگان کارواش و مشتریان کمک شایانی می نمایند. استفاده از آب کثیف و با کیفیت پایین، منجر به شستشوی بی کیفیت خودرو و در نتیجه نارضایتی مشتری می شود.

لینک های مفید :

کارواش تمام اتوماتیک : فهرستی از تجهیزات کارواش

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید