پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
کارواش دستی و مشکلات آن

کارواش اتوماتیک یا کارواش دستی ؟ بخش اول

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

اختلاف نظرات اشخاص مختلف در مورد سیستم های شستشو همواره وجود داشته است. برخی به کارواش های اتوماتیک اعتماد دارند و از آنها استفاده می نمایند و برخی نیز اعتقاد دارند که شستشوی دستگاه نه تنها کامل و کافی نیست بلکه برس های دستگاه به بدنه و رنگ خودرو آسیب جدی وارد می نماید. از این رو سعی داریم در این مقاله مزیت ها و معایب هر کدام از سیستم های شستشو را بررسی کنیم تا بتوانیم بهترین و کامل ترین روش کارواش را انتخاب نماییم. بخش اول این مقاله به بررسی کارواش دستی می پردازد.

 

کارواش دستی

از پر طرفدارترین و متداول ترین روش های کارواش در ایران، کارواش به روش سنتی است. اگرچه پیشرفت های چشمگیری در این صنعت صورت گرفته است اما همچنان مردم این تیپ کارواش ها را به روش مدرن تر ترجیح می دهند. از مهم ترین دلایل این انتخاب، پایین تر بودن هزینه های آن است. اما چرا هزینه های کارواش سنتی پایین تر از سایر کارواش ها است؟

 

کمتر بودن میزان سرمایه گذاری

قطعا بر کسی پوشیده نیست که راه اندازی یک کارواش سنتی بسیار کم هزینه تر از راه اندازی کارواش اتوماتیک و کارواش مکانیزه است. هزینه های خرید و نگهداری تجهیزات و لوازم مورد نیاز، در کنار هزینه های خرید، نصب و راه اندازی دستگاه کارواش اتوماتیک از مهم ترین دلایل اختلاف در سرمایه گذاری است. یک کارواش سنتی با یک کمپرسور باد، یک مخزن فوم ساز، چند واترجت یا به اصلاح کارواش داران پمپ کارواش، چند متر شیلنگ و به تعداد جایگاه های شستشو لنس و نازل تجهیز می شود که عموما به جهت صرفه جویی اقتصادی از ارزان ترین و بی کیفیت ترین مدل ها و برند ها استفاده می شود. اگرچه این صرفه جویی اقتصادی می تواند به کاهش قیمت ها منجر شود اما گاها خطرات جدی و خسارات احتمالی سنگین در پی خواهد داشت. برای پی بردن به خطرات احتمالی کافی است فقط به این نکته دقت نمایید که عدم وجود تفنگی  یا گان با ماشه هنگام شستشو در زمانی که کاربر کنترل لنس را از دست می دهد می تواند چه خسارت های سنگینی در پی داشته باشد و یا عدم وجود محافظ نازل در هنگام استارت واترجت احتمال آسیب به بدنه خودرو را افزایش می دهد.

با توجه به موارد ذکر شده، می توان به این موضوع اشاره نمود که اگرچه کمتر بودن مقدار سرمایه گذاری می تواند منتج به کاهش نرخ شستشو شود اما نباید از ایمنی خودرو خود غافل شویم. پیشنهاد می شود در مواقعی که به کارواش های سنتی مراجعه می کنیم به نکات ایمنی رعایت شده در تجهیزات دقت بیشتری نماییم تا از آسیب های احتمالی به خودرو جلوگیری نماییم.

کارواش دستی بهتر است یا اتوماتیک؟
کارواش دستی بهتر است یا اتوماتیک؟

 

 

کارواش بدون خط و خش

بسیاری از مردم اعتقاد دارند که کارواش دستی خودرو آسیب کمتری به رنگ و بدنه ماشین می رساند. نرم بودن خزهای مورد استفاده در کارواش و تاکید کارواش داران بر این موضوع این ذهنیت را به وجود می آورد که میزان ایجاد خسارت توسط آنها در حد صفر است ولی آیا تا به حال پس از یک شستشوی کامل و دقیق و زیر نور کافی به رنگ بدنه خودرو خود دقت کرده اید؟ احتمالا بسیار زیاد به صحنه شبیه به عکس زیر مواجه خواهید شد.

خط و خش های ناشی از شستشوی بی کیفیت
خط و خش های ناشی از شستشوی بی کیفیت

از آنجایی که احتمالا هرگز به کارواش اتوماتیک مراجعه نکرده اید و این خطوط انقدر عمیق نیستند که عمدی روی خودرو به وجود بیایند، پس چطور این خطوط بر روی اکثر خودروها قابل رویت هستند؟ تنها کافی است که نحوه شستشوی دستی و حرکت دست و خز روی بدنه خودرو را به یاد بیاورید . احتمالا حرکت دوار دست بر بدنه خودرو در خاطر شما هست که بی شباهت با این موضوع نیست. حال این سوال به وجود می آید که چطور یک خز نرم ممکن است این خطوط را به وجود آورد؟

اثر حرکت دست و خز دستمال روی بدنه ماشین
اثر حرکت دست و خز دستمال روی بدنه ماشین

به وجود آمدن این خطوط از خز و یا دستمال مورد استفاده کارگران نیست. این خطوط از نحوه شستشو و نگهداری غلط و اشتباه این وسایل به وجود می آید. کافی است به یاد بیاورد که عموما کارگران کارواش دستمال های خود را بر زمین انداخته و با آب فشار قوی تمیز می نماید. باقی ماندن بخشی از شن، سنگ ریزه ها و یا آلودگی های کف کارواش می تواند این آسیب ها را به وجود آورد.

به خاطر داشته باشید که نحوه چرخش برس های کارواش اتوماتیک بر روی بدنه خودرو هرگز نمی تواند خطوطی دوار بر روی رنگ بدنه خودرو ایجاد نماید متاسفانه  برخی از کارواش داران از برس هاس فرسوده و قدیمی استفاده می نماید که این برس ها امکان ایجاد خط و خش را دارند. اما خطوط باقی مانده از حرکت این برس ها بر بدنه خودرو مستقیم و در راستای بدنه خودرو است که با این خطوط بسیار متفاوت هستند.

مواد شوینده

از دیگر نکاتی که در انتخاب کارواش می بایست به  آن توجه کافی نمود، مواد شوینده مصرفی آنهاست. بسیاری از کارواش های سنتی برای پایین نگهداشتن هزینه های کارواش از مواد شوینده غیر استاندارد استفاده می نمایند. اگرچه استفاده از موادی همچون سفید کننده ها و یا تمیز کننده های سطوح درخشنگی بالای بدنه خودرو را در پی دارد اما با از بین بردن لایه محافظ رنگ خودرو، آسیب های جدی تری همچون آفتاب سوختگی را به وجود می آورند. در برخی از کارواش ها دیده شده که نه تنها هزینه کارواش دستی و شستشوی خودرو بسیار نازل و پایین است بلکه واکس تایر و یا واکس داشبورد را نیز یه صورت رایگان برای خودرو ها ارائه می کنند. اما سوال اینجاست که اگر این کارواش داران از مواد شوینده استاندارد و با کیفیت استفاده می کنند، چطور قادر تامین هزینه های کارواش خود هستند؟ از نکات قابل تامل دیگر می توان به کارواش هایی اشاره کرد که مدعی استفاده از مواد شوینده نانو هستند.

در بخش بعدی این مقاله به مزایا و معایب کارواش های اتوماتیک خواهیم پرداخت.

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید