پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
مقایسه کارواش اتوماتیک و دستی

مزیت کارواش اتوماتیک نسبت به کارواش دستی چیست ؟

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

سال ها از ورود دستگاه های کارواش های اتوماتیک به ایران می گذرد اما از با توجه به فرسودگی و عدم بازسازی این دستگاه ها و تبلیغات منفی صورت گرفته توسط سایر کارواش داران، علیرغم مزیت های بی شمار شستشو خودرو به صورت اتوماتیک، امروزه از خدمات این کارواش ها کمتر استقبال می شود. از مهم ترین تبلیغات منفی که توسط کارواش داران سنتی بر علیه کارواش های اتوماتیک استفاده می شود، ایجاد خط و خش بر روی بدنه خودرو است. اما باید دقت داشت که با شناخت مزیت های کارواش های اتوماتیک و دانستن اینکه شستشو خودرو به روش دستی، چه آسیبی به رنگ خودرو به وجود می آورد، متوجه خواهید شد که کارواش های اتوماتیک نه تنها به خودرو شما آسیبی وارد نمی کنند بلکه با پاشش واکس های مختلف از آن محافظت نیز می نماید. البته باید دقت نمود که از خدمات کارواش اتوماتیکی استفاده نمود که به برس و بخش های ایمنی آن رسیدگی نماید تا عملیات شستشو بدون هیچ آسیبی صورت گیرد.
در این مقاله سعی داریم تا مهم ترین مزیت های کارواش های اتوماتیک نسبت به کارواش های دستی بررسی نماییم.

تفاوت کارواش اتوماتیک و دستی
تفاوت کارواش اتوماتیک و دستی

افزایش تعداد شستشوی خودرو

شاید برای کارواش داران مهم ترین مزیت استفاده از کارواش های اتوماتیک افزایش سرعت و بالا بردن راندمان کار باشد . به طور میانگین شستشوی کامل هر خودرو همراه با پاشش واکس و خشک نمودن بدنه خودرو توسط دستگاه های مدرن و امروزی بین 5 تا 7 دقیقه زمان می برد. عوامل متعددی از جمله ابعاد خودرو، تعداد دفعات شستشوی بدنه خودرو با برس و همچنین زمان خشک کردن خودرو در افزایش و یا کاهش این زمان موثر هستند. باید توجه داشت که میانگین زمان شستشوی هر خودرو در کارواش های دستی بین 15 تا 20 دقیقه است، اگرچه در این سیستم شستشو، پاشش واکس و خشک نمودن خودرو در نظر گرفته نشده است.

از سوی دیگر، زمان زیاد انتظار در کارواش های دستی، از مهم ترین نارضایتی های مشتریان این کارواش ها می باشد. با کاهش زمان شستشو و افزایش ظرفیت ارائه خدمات، زمان انتظار در صف کارواش کاهش چشمگیر می یابد.

مزیت کارواش اتوماتیک
مزیت کارواش اتوماتیک

حفاظت از بدنه خودرو

شاید بتوان گفت، دغدغه اصلی دارندگان خودرو هنگام نظافت و شستشو، ایجاد خط و خش بر روی بدنه خودرو است. در کارواش های اتوماتیک و فرسوده که عمدتا از برس های قدیمی نیز استفاده می کنند، ممکن است این مشکل به وجود آید اما کمتر کسی متوجه آسیبی که شستشوی خودرو به روش دستی به رنگ آن وارد می نماید می شود. در کارواش های دستی، شستشو به وسیله ابر و یا دستمال انجام می گیرد. این ابر و دستمال ها بر روی زمین شستشو می شود و غالبا شن های ریزی در بافت آنها باقی می ماند. این سنگ و شن های ریز در هنگام شستشو به مانند سمباده نرم عمل می کند و لایه محافظ رنگ را از بین می برد. کافی است یکبار پس از کارواش در زیر نور آفتاب به رنگ بدنه خودرو خود دقت نمایید تا خط های ریز دایره ای شکل را به وضوح ملاحظه کنید.

شستشو در کارواش های اتوماتیک مدرن که مجهز به برس های پلی اتیلن و یا برس های فوم هستند نه تنها هیچ آسیبی به رنگ و بدنه خودرو نمی رساند بلکه در لایه محافظ رنگ نیز محافظت می نماید. کارشناسان و متخصصان رنگ بدنه خودو استفاده از کارواش های اتوماتیک مدرن را به جای کارواش های قدیمی و سنتی اکیدا توصیه کرده اند.

محافظت از بدنه خودرو مزیت کارواش اتوماتیک
محافظت از بدنه خودرو مزیت کارواش اتوماتیک

کاهش چشمگیر مصرف آب در شستشوی اتوماتیک

برای شستشوی خودرو به روش های سنتی و دستی، بیش از 145 لیتر آب مصرف می شود. این در حالی است که برای شستشوی خودروهای کمی بزرگ تر و شاسی بلند ها این عدد تا 200 لیتر نیز بالا خواهد رفت. عموما در این کارواش ها به جهت پایین نگه داشتن هزینه از سیستم های تصفیه آب نیز استفاده نمی شود. اما از سوی دیگر، کارواش های اتوماتیک عملکرد بسیار بهتری در مصرف آب دارند. میانگین مصرف آب برای هر شستشو و آبکشی در کارواش های اتوماتیک بین 80 تا 120 لیتر است. کاهش 45 تا 55 درصدی مصرف آب از دیگر مزیت های استفاده از کارواش های اتوماتیک است.

مصرف آی کمتر مزیت کارواش اتوماتیک نسبت به سنتی
مصرف آی کمتر مزیت کارواش اتوماتیک نسبت به سنتی

حفاظت از محیط زیست

ورود مواد شوینده به فاضلاب های شهری و آب های زیر زمینی از مهم ترین معضلاتی است که کارواش های سنتی به وجود می آورند. هرچند در سال های گذشته با سختگیری های صورت گرفته توسط اداره حفاظت از محیط زیست و شهرداری ها این مشکل کمتر شده است اما در برخی های از شهر های کوچک این موضوع همچنان باقی است. مواد شوینده استانداردی که در کارواش های اتوماتیک استفاده می شود کاملا بر اساس حفظ محیط زیست ساخته شده و دارای مدرک اکولیبل اروپا می باشد . این مواد بر پایه آب تولید می شوند و هیچ گونه آسیبی برای محیط زیست، رنگ بدنه خودرو و برس های دستگاه کارواش اتوماتیک نمی رساند.

حفاظت از محیط زیست با کارواش اتوماتیک
حفاظت از محیط زیست با کارواش اتوماتیک

کاهش نیرو انسانی در کارواش ها

به طور میانگین برای هر شستشوی خودرو در کارواش سنتی و دستی به 3 نفر نیرو انسانی نیاز می باشد. نظافت داخل، شستشوی بدنه و خشک کردن، 3 بخشی است که در این کارواش ها نیاز به نیروی انسانی دارند. اگرچه در برخی از کارواش ها تمامی عملیات نظافت هر خودرو توسط یک نفر انجام می شود اما در این شرایط نیز برای نظافت هر خودرو به یک نفر نیروی انسانی نیاز خواهد بود. در این کارواش های به یک نفر صندوق دار و یک نفر سرپرست نیز نیاز می باشد. با توجه به موارد اشاره شده، یک کارواش دستی به حداقل 10 نیروی انسانی نیاز خواهد داشت.

از سوی دیگر در کارواش های اتوماتیک حداکثر به 5 نیروی انسانی نیاز خواهد بود که معمولا یک نفر صندوق دار، 3 نفر برای نظافت داخل و یک نفر جهت پیش شستشوی خودرو و کنترل دستگاه نیاز خواهند بود که البته این تعداد نفر نیز تا 3 نفر نیز قابل کاهش خواهد بود.

کاهش هزینه ها و نیروی انسانی از مزیت های کارواش اتوماتیک
کاهش هزینه ها و نیروی انسانی از مزیت های کارواش اتوماتیک

با توجه به هزینه هایی که نیروی انسانی به مجموعه وارد می کند، کاهش 60 درصد نیروی انسانی می تواند هزینه های جاری کارواش ها را به صورت چشمگیر کاهش می دهد. از سوی دیگر دخالت کمتر نیروی انسانی می تواند دقت، سرعت و کیفیت کار را نیز افزایش دهد. کاهش هزینه ها و بالا رفتن کیفیت علاوه بر رضایت کارواش داران، رضایت مشتریان نیز را در پی خواهد داشت چرا که کاهش هزینه جاری می تواند، تعرفه های خدمات کارواش را نیز کاهش دهد.

موارد بررسی شده در این مقاله تنها بخشی از مزیت های بی شمار کاروش های اتوماتیک نسبت به کارواش های دستی و سنتی است. خشک کردن تاچلس، ایجاد درخشندگی بیشتر، پاشش واکس محافظ بدنه جهت کاهش سرعت آلودگی بدنه خودرو، کاهش مصرف برق و افزایش طول عمر تجهیزات کارواش از دیگر مزیت کارواش اتوماتیک است که در مقاله های بعدی به بررسی آنها می پردازیم.

شرکت تجهیز و توسعه پیشرو پاکران به عنوان اولین شرکت تخصصی مشاوره، تامین کننده و راه اندازی انواع کارواش های اتوماتیک و مکانیزه با تکیه بر سال ها تجربه در این زمینه آماده ارائه خدمات به شما می باشد. جهت دریافت مشاوره رایگان، کاتالوگ و اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 88999400 تماس حاصل نموده و یا از طریق فرم تماس باما ، درخواست تماس نمایید تا در اسرع وقت کارشناسان متخصص ما با شما تماس حاصل نمایند.

 

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید