پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
کارواش اتوماتیک

برآورد هزینه ها و محاسبه سودآوری کارواش

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

یکی از راه های سرمایه گذاری که در دراز مدت به سودآوری می رسد، راه اندازی کسب و کار کارواش می باشد. کارواش ها که بصورت دستی و اتوماتیک موجود هستند، یک سری هزینه های اولیه و روزمره دارند که باید مد نظر قرار گیرند. برآورد هزینه ها و میزان کسب درآمد کارواش اتوماتیک یا دستی قبل از راه اندازی مجموعه باید مد نظر قرار گیرد.

مقدمه

کارواش اتوماتیکراه اندازی یک کسب و کار کارواش یک راهکار بسیار خوب برای کارآفرینی به حساب می آید. آمار متوسط ثبت شده در یک مرکز معتبر جهانی نشان می دهد که هر کارواش بطور متوسط حدود 20 هزار خودرو را شستشو می نماید. بنابراین با در نظر گرفتن هزینه متوسط 20 هزار تومن برای شستن و نظافت هر خودرو ( در کارواش دستی) یک حساب ساده می توان به درآمد متوسط 400 میلیون تومان در سال رسید. اما باید توجه داشت که برای شستن هر خودرو و خرید و نگهداری تجهیزات کارواش هزینه های باید صرف گردد.

هزینه اولیه کارواش

کارواش اتوماتیکممکن است شما بخواهید یک کارواش اتوماتیک یا دستی را راه اندازی کنید. بجز هزینه اولیه اجاره یا خرید محل کارواش، هزینه خرید تجهیزات دارای اهمیت می باشد. محل احداث کارواش باید دارای فضای مدیریت، فضایی برای انتظار مشتریان، محیطی برای استراحت کارگران، محل جداگانه خشک کردن و شستن خودرو ( در مدل های دستی) و نگهداری تجهیزات باشد. هزینه یک کارواش دستی شامل هزینه های ضروری تجهیزات فشار قوی، پمپ و لوله کشی، مواد شوینده، جاروبرقی و تعبیه محل تخلیه آب و هزینه های دلخواه بازیابی و تصفیه آب می شود. در کارواش اتوماتیک یک هزینه کلی برای دستگاه کارواش و بخش های مختلف آن وجود دارد که بیشتر از هزینه کارواش دستی می باشد. با توجه به میزان بودجه سرمایه گذار، محل احداث کارواش و بررسی سود آور بودن مجموعه می توانید کارواش اتوماتیک یا دستی را انتخاب کنید.

هزینه های متغیر کارواش اتوماتیک و دستی

هزینه های متغیر کسب و کار کارواش شامل هزینه هایی می شود که در هر ماه می تواند متفاوت باشد. بعضی از این هزینه های شامل هزینه برق، گاز، آب، مواد شیمیایی و مواد کارواش و هزینه های تعمیر و نگهداری هستند. بررسی این هزینه ها در ادامه این مقاله انجام می شود.

هزینه برق و گاز

هزینه برقتمامی تجهیزات کارواش دستی یا اتوماتیک، در طول روز نیازمند الکتریسیته هستند. بر اساس برآورد ها، خشک کن های خودرو بیشترین برق را مصرف می کنند، در عین حال که مزیت بسیار خوبی برای کارواش به حساب می آیند. متوسط هزینه برق برای هر خودرو بر اساس یک گزارش معتبر در حدود نیم دلار برآورد شده است. آب گرم برای تمیز کردن وسیله نقلیه و هوای گرم برای تولید گرما در دمنده های خشک کن خودرو ها مورد نیاز می باشد. بنابراین هزینه گاز نیز باید به هزینه های روزانه اضافه شود.

 

هزینه آب

 هزینه ابکسب و کار کارواش به آب نیاز ضروری دارد و جایگزینی برای آن نیست. در واقع ممکن است به جای مواد کارواش خطرساز برای بدنه خودرو، ماده شوینده سازگار با محیط زیست مخصوصی را انتخاب کنید اما آب جایگزینی ندارد. بنابراین هزینه مصرف آب جزء هزینه های همیشگی و روزمره کارواش به حساب می آید. در یک کارواش اتوماتیک در حدود 200 لیتر آب برای شستشوی یک خودرو مصرف می شود. وجود سیستم بازیابی و تصفیه آب در کارواش می توان تا 80 درصد این آب را دوباره به چرخه مصرف برگرداند. هزینه آب برای شستن هر خودرو با در نظر گرفتن نرخ 600 تومن برای هر متر مکعب آب، برابر با حدود 120 تومان می باشد.

هزینه مواد شوینده

ماده شویندهبسته به نوع کارواش، مشتری میزان ماده شوینده مد نظر خود را انتخاب می کند. بنابراین هزینه مواد کارواش می تواند برای مشتری های مختلف، متفاوت باشد. بنابراین باید با توجه به مصرف یکماهه چند کارواش در حال کار، یک متوسط گیری قیمت و حجم صورت گیرد.

 

 

 

هزینه های تعمیر و نگهداری

تعمیربعد از راه اندازی کارواش، در بازه های زمانی منظم باید تجهیزات آنرا بازبینی و تعمیر کنید. هرچه میزان مراجعه مشتری ها به کارواش بیشتر باشد، تجهیزات کارواش در بازه های زمانی کوتاه تری باید بازبینی شوند. هزینه متوسط تعمیر و نگهداری تجهیزات نیز باید پس از یک دوره راه اندازی اولیه یا با مشورت افراد آشنا در این حوزه اتخاذ گردد.

 

 

هزینه های ثابت

هزینه ثابتهزینه های نیروی خدماتی از جمله هزینه های ثابت یک کارواش می باشد. این هزینه به تعداد نیروی به کار گرفته شده و نوع کارواش بستگی دارد. کارواش های اتوماتیک تعداد نیروی به مراتب کمتری نسبت به کارواش دستی دارند. هزینه های تبلیغات و بیمه، تجهیزات بخش اداری و محوطه سازی مجموعه از دیگر هزینه های ثابت یک مرکز شستشوی خودرو هستند.

 

 

درآمد کارواش

درامد کارواشبا جمع بندی تمام هزینه های ثابت و اولیه، مبلغی به عنوان کل هزینه مرکز کارواش باید در نظر گرفته شود. هزینه تمام شده برای هر خودرو در مجموع در تعداد 20 هزار خودرو ضرب می شود تا هزینه یک کارواش در یک سال بدست آید. از طرفی درآمد کارواش دستی همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، بطور متوسط 400 میلیون می باشد اما این مقدار برای یک کارواش اتوماتیک بیشتر است. البته افزودن خدمات منحصر به فرد و اضافه مانند ارائه خدمات واکس خودرو یا زیر شویی می تواند به افزایش درآمد بیشتر منجر شود.

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید