پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
کارواش دستی

چگونگی شستشوی خودرو به روش دستی (2)

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

همان طور که در مقاله قبل توضیح داده شد دو روش برای شستشوی خودرو وجود دارد: استفاده از تجهیزات دستی، استفاده از کارواش اتوماتیک . روش دستی شستشوی خودرو می تواند در منزل و یا یک کارواش انجام پذیرد و می توان با ابزار و تجهیزات مختلف از جمله دستگاه کارواش، شلنگ آب، یک دستمال و سطل آب این کار را انجام داد. کارواش اتوماتیک نیز دارای چند مرحله شستشو است که با توجه به انتخاب کاربر و میزان آلودگی خودرو برنامه های آن ممکن است قابل انتخاب باشد. شستشوی خودرو در منزل را می توان به عنوان یک برنامه تفریحی به همراه خانواده در نظر گرفت. شستشوی خودرو به روش دستی دارای سه مرحله آماده سازی خودرو و تجهیزات، شستشوی خودرو، خشک کردن و واکس زنی می باشد. در مقاله قبل آماده سازی خودرو و تجهیزات مورد نیاز شرح داده شد. در این مقاله نحوه شستشوی خودرو به روش دستی در منزل شرح داده شده است.

 

شستشوی خودرو در منزل

پس از آماده سازی خودرو و تجهیزات لازم برای شستشو می توان شستشوی خودرو را آغاز نمود. این مرحله دارای یازده گام است که در ادامه به ترتیب شرح داده می شود. باید توجه نمود این روش برای تمامی خودرو ها یکی است و می توان انواع خودروی سواری را به راحتی شستشو نمود.

 

1- ابتدا باید با شلنگ آب خودرو را خیس کرد. این کار باعث می شود آلودگی ها نرم شوند و به راحتی در مراحل بعدی از سطح جدا شوند. در این مرحله از کارواش دستی یا واترجت خانگی استفاده نشود زیرا فشار بالای آب بر روی آلودگی های سطح خودرو می تواند بر روی رنگ و بدنه ایجاد خراش نماید.

 

2- رینگ و لاستیک شسته شود. اولین بخشی که باید شسته شود چرخ های ماشین است. لاستیک ماشین کثیف ترین بخش آن است که باید در ابتدا شسته شود زیرا شستشوی این بخش باعث نمی شود  که خاک های شسته شده بر روی سطوح تمیز خودرو نریزد. برای تمیز کردن سوراخ ها و شیار ها می توان از یک فرچه با دسته بلند استفاده نمود. اگر چرخ ها تمیز و براق بود به جای استفاده از اسفنج می توان از آب خالی استفاده نمود.

 

3- با استفاده از یک دستمال بزرگ می توان شستشوی خودرو را آغاز نمود. قبل از آغاز شستشو، اسفنج یا دستمال را باید در آب و صابون به خوبی شستشو داد تا در صورتی که گرد و خاکی دارد به طور کامل جدا شود. از برس نباید برای شستشو استفاده نمود زیرا ممکن است بر روی سطح خراش ایجاد نماید. دستمال هایی با رشته های بلند، بهترین وسیله برای شستشو هستند و اثری بر روی ماشین بر جای نمی گذارند. این دستمال ها را بر خلاف اسفنج می توان درون ماشین لباسشویی نیز شستشو نمود تا تمام ذرات به دام افتاده در آن ها جدا شوند.

 

4- شستشوی خودرو باید بخش به بخش انجام شود و از بالا آغاز گردد. با کشیدن یک دایره فرضی دور تا دور ماشین هر بار بخش پایین تری را می توان شستشو نمود. با شستشوی سطوح بخش های بالایی، آب و صابون بر روی سطوح پایین تر نیز می ریزد که باعث جلوگیری از هدر رفت مواد شوینده می شود. بهتر از عمل شستشو را چند بار انجام داد اما از سابیدن بیش از حد باید جلوگیری نمود زیرا ممکن است باعث خراش بر رنگ خودرو شود.

 

5- شستشوی فضولات پرندگان و بقایای حشرات در این مرحله انجام می شود. زیرا این ها آلودگی هایی هستند که به رنگ خودرو آسیب می رسانند. حشرات با کمی آب گرم و اسفنجی به نرمی از سطح جدا می شوند. این کار را می توان با یک ماده شوینده مخصوص نیز به راحتی انجام داد. هرگز نباید از کاردک استفاده نمود زیرا ممکن است به رنگ خودرو آسیب برساند.

 

6- دستمال یا اسفنج به طور مداوم در یک سطل آب شستشو شود. شن و ماسه های به دام افتاده در دستمال می توانند به رنگ خودرو آسیب برسانند، بنابراین باید حتما دستمال شستشو شود تا گرد و غبارهای به دام افتاده در آن جدا شوند. هرموقع آب سطح تار و کدر شد باید آن را دور ریخت و مجدد از آب تمیز پر کرد.

 

7- پس از شستشوی هر بخش باید آن را آبکشی نمود تا کف و صابون بر روی رنگ ماشین خشک نشود. برای آبکشی نیز همان الگوی شستشوی از بالا به پایین را می توان اجرا نمود. لای درها و فلز بخش پایینی در را به خوبی باید شستشو نمود.

 

8- آبکشی باید به گونه ای انجام شود که کل سطح ماشین خیس شود. با مرطوب نگه داشتن کل سطح خودرو از خشک شدن قطرات آب و ایجاد لکه می توان جلوگیری نمود. سپس باید قبل از خشک شدن سطح خودرو با هوا، با استفاده از یک دستمال میکروفایبر و یا یک حوله خشک نمود.

 

9- پایین بدنه خودرو را می توان در آخر خشک نمود. پایین بدنه و چرخ های ماشین معمولا آلوده ترین نواحی هستند. روش مناسب تر این است که از یک دستمال مجزا برای شستن بخش های پایینی استفاده شود.

 

10- اطراف لاستیک ماشین را می توان با یک برس پلاستیکی شستشو نمود. در صورتی که از ماشین از جاده خاکی عبور کرده باشد و شن و ماسه درون شیار های آن گیر کرده باشد، با اسفنج یا دستمال تمیز نمی شود. به همین دلیل بهتر است از یک برس پلاستیکی استفاده شود تا به خوبی درون شیارهای لاستیک را شستشو نماید.

 

11- در نهایت می توان با شلنگ آب تمامی سطوح زیرین خودرو را از زوایای مختلف شستشو نمود. در صورتی که ماشین از مناطق شوره زار عبور کرده باشد، حتما باید زیر آن شستشو شود زیرا نمک می تواند بخش های زیرین وسیله نقلیه را شستشو نمود.

 

مرحله اول: آماده سازی خودرو برای شستشو

مرحله سوم: نحوه آبکشی و خشک کردن خودرو پس از شستشو

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید