پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
کارواش اتوماتیک و شستشوی خودرو

نکاتی مهم جهت شستشوی خودروهای کلاسیک

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

مالکان خودرو های زیبای کلاسیک، از علاقه مندان خودرو های قدیمی هستند که مدت زمان زیادی وسیله خود را شیک، سالم و تمیز نگه داشته اند. برای افزایش طول عمر و حفظ ارزش این خودرو ها، موارد متعددی باید مد نظر قرار گیرد. شستشو و نظافت منظم داخل و بیرون خودرو و براق نمودن رنگ بدنه از جمله این امور می باشد. انجام امور شستشو بطور دقیق و زمانبندی شده می تواند رنگ بدنه را از هرگونه آسیب جدی حفظ نماید. انتخاب روش شستشو و نظافت از بین روش های دستی یا بکارگیری کارواش اتوماتیک بخش مهم دیگری از فرآیند نگهداری و مراقبت از ماشین های قدیمی کلاسیک می باشد.

 

زمان شستشوی خودروی کلاسیک

شستشوی خودوری کلاسیکبرای بیشتر وسایل نقلیه، خصوصا وسایلی که بطور منظم و روزانه استفاده می شوند، شستشوی منظم خودرو امری معمول می باشد. البته خودرو های کلاسیک عموما تحت استاندارد های معمول مربوط به وسایل نقلیه مدرن قرار نمی گیرند. اگر این خودرو ها در گاراژ نگهداری شوند، ممکن است شستشوی هفتگی آن ضرورتی نداشته باشد. اکثر خودرو های کلاسیک این گونه بوده اما تعداد بسیار کمی نیز وجود دارند که به طور مداوم استفاده می شوند. برای این خودروها، عملیات شستشو باید بطور هفتگی و مشابه با دیگر وسایل انجام شود.

درصورتیکه خودرو کلاسیک خود را به نمایشگاه های مختلف داخلی و بیرونی می برید، شستشوی منظم خودرو در صورت انتقال آن با رانندگی یا انتقال با دستگاه های حمل خودرو، ضرورت بیشتری پیدا می کند. آلاینده های موجود در هوا قادرند به رنگ بدنه خودرو آسیب برسانند. حشرات نیز با برخورد به سطح وسیله، باعث آسیب به آن و همچنین ایجاد خراش ها و خوردگی هایی می شوند.

 

نکاتی قبل از فرآیند شستشو

خودروی کلاسیکشستشوی سطح خودرو می تواند به صورت دستی و یا بوسیله یک کارواش دستی یا کارواش اتوماتیک صورت گیرد. کارواش های اتوماتیک دارای سرعت عمل بالایی بوده و بدون دخالت دست و با کیفیت بالا، سطح خودرو را شستشو می نمایند. این تجهیزات دارای برس های نرم و سیستم هوشمند تشخیص موقعیت خودرو بوده و آسیبی به بدنه وسیله نمی رسانند.

اولین نکته قبل از شستشو و براق نمودن سطح خودرو، ابزار های مورد استفاده و آگاهی از خطرات احتمالی آن ها برای بدنه می باشد. بنابراین می بایست قبل از شروع کار، از عدم آسیب رساندن ابزار و تجهیزات به بدنه خودرو اطمینان حاصل شود. در قدیم سیستم های شستشو، از تجهیزاتی برای شستشوی خودرو استفاده می کردند که آلودگی ها را از بین می برند در حالیکه خراش هایی را بر روی درب ها یا کاپوت ایجاد می کردند. اما امروزه دستگاه های کارواش از نازل های پاشش فوم و آب با فشار مناسب استفاده می نمایند تا از آسیب های احتمالی جلوگیری نمایند. همچنین تعداد بسیار کمی از دستگاه های کارواش، از مواد شوینده سازگار با محیط زیست استفاده می کنند که موجب حفظ محیط زیست می شوند.

 

شستشوی خودروی کلاسیک به روش های دستی و با استفاده از کارواش اتوماتیک

فرآیند شستشوی خودرو کلاسیک باید بصورت کاملا دقیق انجام شود تا بهترین نتیجه حاصل شود. برای شستشو خودرو مراحل زیر را طی نمایید.

 

شستشوی از بالا به پایین

شستشوی خودرو برای شستشوی خودرو کلاسیک، به مانند دیگر خودرو ها از بالای هر بخش شروع کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. هنگامیکه عملیات شستشو از این بخش آغاز شود، از افتادن جرم ها بر روی بخش های دیگر خودرو که تمیز هستند جلوگیری می شود. همچنین
آلودگی های زیاد بخش های زیرین به قسمت های دیگر منتقل نمی شود.

 

استفاده از مواد شوینده مناسب

افراد زیادی، از خودروی خود در زیر نور آفتاب استفاده می نمایند و در پایان روز از مواد شوینده معمول برای شستشوی آن استفاده می نمایند. این مواد در از بین بردن گریس و مواد روغنی کاربردی بوده اما می تواند علاوه بر آسیب به بدنه خودرو کلاسیک، آنرا خشن و بی روح نشان دهد. بنابراین باید از مواد شوینده مخصوص شستشوی خودرو استفاده نمود تا سطح خودرو براق و جذاب به نظر آید.

 

شستشوی چرخ ها

شستشوی رینگ خودروهنگامیکه تمامی سطح بدنه خودرو شستشو داده شد، نوبت به تمیز نمودن چرخ ها و لاستیک ها می رسد. این بخش از خودرو باید در انتهای کار شستشو شود چراکه تایر و چرخ ها، آلوده ترین بخش خودرو بوده و جرم های زیادی را به خود جذب می نمایند. بنابراین در انتهای فرآیند شستشوی وسیله، این بخش را به کمک روش های دستی شستشو دهید. بعضی از کارواش های اتوماتیک  نیز برای انجام این کار، از برس های رینگ شوی بهره می برند. این برس ها با تجهیز به سیستم تشخیص موقعیت برس ها، به خوبی چرخ ها را شستشو می دهند.

 

آبکشی

در پایان عملیات شستشو، از شلنگ آب استفاده نمایید و آبکشی نهایی را انجام دهید. این امر در دستگاه شستشوی ماشین با عنوان آبکشی نهایی انجام می شود که غالبا بوسیله آب خالص و بدون املاح است.

 

خشک کردن

شستشوی خودرو با کارواش اتوماتیکبعد از شستشوی خودروی کلاسیک، نوبت به خشک نمودن سطح آن می رسد. اغلب آب مورد استفاده برای آبکشی خودرو، دارای املاح و مواد معدنی بوده و می تواند بر روی شیشه لک ایجاد کند. بنابراین  عملیات خشک کردن، از مهم ترین بخش های شستشوی یک خودروی کلاسیک می باشد. برای این کار می بایست به جای دستمال های معمول از دستمال نرم میکروفیبری استفاده شود. در حین خشک کردن بدنه خودرو، به تمامی حفره ها و شکاف های ماشین دقت نموده تا از زنگ زدن بدنه آن جلوگیری نمایید.

 در اغلب کارواش های اتوماتیک، خشک کردن بدنه خودرو بوسیله خشک کن های دمنده هوا و واکس های مخصوص صورت می گیرد. با پاشش واکس های خشک کن بر روی بدنه خودرو کلاسیک، سطح خودرو سریع تر خشک شده و میزان جذب آلودگی کاهش می یابد. این واکس ها همچنین موجب درخشندگی و براق شدن سطح خودرو می گردند.

 

لینک های مفید :

دستگاه اتوماتیک کارواش : فهرستی از دستگاه های شستشوی خودرو

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید