پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
کارواش اتوماتیک تونلی

فرآیند شستشو در کارواش تونلی

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

رانندگی در یک خودروی تمیز و براق بسیار لذت بخش است اما شستشوی خودرو امری طاقت فرسا می باشد. کارواش اتوماتیک یکی از به صرفه ترین و در دسترس ترین روش ها برای شستشوی خودرو است. کارواش اتوماتیک در مدل های تونلی و دروازه ای دسته بندی می گردد که در این مقاله به فرآیند شستشو در کارواش تونلی پرداخته می شود.

 

کارواش تونلی

در این مدل، تجهیزات به صورت سری، مجزا و ثابت قرار گرفته اند و خودرو به صورت مرحله ای وارد بخش های مختلف فرآیند می شود. این کارواش اتوماتیک به جهت فاصله در میان بخش های مختلف آن، به فضای بزرگ تری نیاز دارد. هدایت خودرو در تونل بر عهده کانوایر یا ریل می باشد و این ریل، خودرو را در تمام مسیر تونل جا به جا می کند. این کارواش تونلی شامل بخش های برس زنی، پاشش آب با فشار بالا، شستشو، واکس زنی و خشک کردن است.

 

ورودی کارواش تونلی

کارواش تونلیهنگام ورود به تونل کارواش، خودرو در جایگاه مشخصی بر روی ریل قرار می گیرد و وارد مسیر حرکتی آن می شود. یک سنسور در ورودی تونل قرار  دارد تا به محض عبور خودرو از چشمی، دستور استارت به تجهیزات کارواش داده شود. در مرحله اول، آب توسط نازل های کوچکی بر روی خودرو پاشیده می شود تا گرد و خاک روی خودرو پاک گردد. همچنین، از دیگر مزیت های خیس شدن بدنه خودرو، کمک به افزایش اثر مواد شوینده می باشد. در آخر، کف و مواد شوینده توسط نازل هایی بر روی خودرو پاشیده می شوند.

 

 

برس زنی

کارواش اتوماتیکبرس ها به صورت استوانه ای شکل هستند و بر روی آن ها از الیاف نازک پارچه استفاده شده است. این برس ها به طور مداوم در محدوده سرعت 100 تا 500 دور بر دقیقه می چرخند که قدرت آن توسط موتور هیدرولیکی تامین می شود. معمولا دو برس در دو طرف مسیر قرار دارند تا به طور عمودی، سطوح جانبی خودرو را تمیز کنند. در برخی از انواع کارواش تونلی از یک برس افقی نیز به منظور تمیز کردن سطوح جلو، سقف و عقب خودرو استفاده می گردد. الیاف پارچه در این برس ها باید بسیار نرم و کاملا تمیز باشند تا به بدنه خودرو آسیب نزنند.

 

 

پاشش آب با فشار بالا

کارواش اتوماتیک تونلیدر این مرحله، بخار آب متمرکز شده توسط واترجت های موجود در تونل، بر روی بدنه خودرو پاشیده می شود. میزان فشار در نازل های کارواش تونلی در حدود 70 بار است که برای شستشوی خودرو کاملا مناسب است. فشار بالا باعث چرخش نازل ها شده و جریان آب به صورت یک الگوی دایره ای شکل به بدنه خودرو اصابت می کند. ترکیب قدرت بخار آب و الگوی چرخشی آن به بهترین عملکرد در شستشوی سطوح منتج می گردد.

 

 

 

عملیات شستشو

کارواشدر این مرحله، خودرو به آرامی با آب شسته می شود تا لکه ها و آلاینده های باقی مانده از مراحل قبلی به طور کامل حذف شوند. به منظور کسب بالاترین کیفیت در حذف آلاینده ها، آب به کار برده شده باید کاملا تمیز بوده و نمی توان از آب بازیافت شده استفاده کرد.

 

 

 

واکس زنی

شستشوی اتومبیلیکی دیگر از مراحل فرآیند کارواش تونلی، استفاده از واکس بر روی بدنه خودرو می باشد. واکس، یک ماده شیمیایی است که یک لایه مقاوم در برابر آب بر روی محل اثر ایجاد می کند. کاربری واکس ها در شیشه ها، پلاستیک ها و سطوح فلزی خودرو می باشد. عملیات واکس زنی به دو روش استفاده از نازل یا پاشش به صورت کف انجام می شود. در روش استفاده از نازل، واکس مایع بر روی بدنه پاشیده می شود و پس از این فرآیند معمولا خودرو وارد دروازه شستشو می گردد. در روش دیگر، واکس به شکل کف و با فشار بالا بر روی بدنه پاشیده شده و پس از آن، خودرو وارد یک مرحله برس زنی اضافی می شود.

 

 

فرآیند خشک کردن

شستشوی اتوماتیکپس از آن که خودرو به طول کامل شسته شد، طی یک فرآیند خودکار خشک می گردد. در کارواش تونلی ، حرارت توسط حجم زیادی از هوا و از طریق نازل خشک کن ها خارج می شود که به طور پیوسته و سریع، سطوح خودرو را خشک می نماید. در برخی کارواش ها قبل از شروع فرآیند خشک کردن از مواد شیمیایی استفاده می کنند تا سرعت عملیات افزایش یابد. همچنین، میزان دما و فشار هوا خروجی خشک کن قابل تنظیم است.

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید