پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×

تحقیقات دانشگاهی مقایسه شستشوی دستی و کارواش اتوماتیک

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

برای همه افرادی که به اتومبیل خود اهمیت می دهند، شستشوی درست و اصولی آن یک موضوع مهم و اساسی به شمار می آید و بسیاری از آن ها برای آن که خودرو دچار آسیب نشود، با استفاده از ابزارهای دستی خود اقدام به شستشوی ماشین می کنند؛ حال آن که می تواند یکی از بدترین کارها برای اتومبیل باشد. در مرحله اول ابرها، اسفنج ها و برس هایی که برای شستشوی خانگی وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرند ذرات کوچک جامد را در خود نگه می دارند و سبب ایجاد خراش بر رنگ خودرو شده و شفافیت بدنه آن را از بین می برند. از طرف دیگر شلنگ های خانگی به دلیل داشتن فشار کم آب، مواد شوینده را به طور کامل پاک نمی کند، با گذشت زمان باقی مانده مواد شیمیایی به رنگ بدن نفوذ کرده و سبب خوردگی آن می شود. به همین منظور تحقیقات متعددی در زمینه مقایسه شستشوی دستی و دستگاه کارواش اتوماتیک صورت گرفتهه است که بیان آن می پردازیم.

 

تحقیقات دانشگاهی انجام شده در مقایسه شستشوی دستی و کارواش اتوماتیک

در دانشگاه فنی مونیخ آلمان با همکاری شرکت مرسدس بنز تحقیقات برجسته ای در زمینه مقایسه کارواش اتوماتیک با شستشوی دستی اتومبیل انجام گرفته است که نشان می دهد شستشو با دستگاه کارواش تمام اتوماتیک به مراتب برتر ازز شستشوی دستی خواهد بود و از جنبه های گوناگون تأثیر مستقیمی بر حفاظت خودرو دارد. آزمایش های بعدی که در مرکزز دانشگاهی تحقیقات ساخت و ساز تگزاس انجام پذیرفته است، این یافته ها را تایید می کند.

 

چگونگی آزمایش

در این آزمایش 25 خودروی یکسان از مدل جدید مرسدس بنز که به تازگی در کارخانه رنگ آمیزی شده بودند، مورد شستشو قرار گرفتند. پیش از انجام هر شستشو، اتومبیل های مورد آزمایش به وسیله ترکیبی از خاک و انواع آلودگی های خیابانی پوشانده شدند؛ هم چنین زیر خودرو به مواد روغنی و نمک آغشته شد. ذرات شن و ماسه در این آلودگی ها برای آسیب رساندن به سخت ترین سطوح پوشیده شده از رنگ، به اندازه کافی سنگین بودند. شستشوی دستی توسط صاحبان خودرو انجام شد بدون آن که از هدف آزمایش اطلاعی داشته باشند و تنها از آن ها خواسته شده بود با استفاده از لوازم و مواد شوینده ای که در اختیار دارند، اتومبیل را تا بیشترین حد ممکن تمیز کنند. شلنگ خانگی، سطل، اسفنج، حوله، انواع شوینده و … از جمله لوازمی بود که در فرآیند شستشوی به کار گرفته می شد.

 

نتایج حاصل از شستشوی دستی

کارواشبرای انجام این آزمایش دانشمندان تجهیزات بسیار پیشرفته ای نظیر میکروسکوپ های الکترونی در اختیار داشتند به گونه ای که از قابلیت ضبط خراش هایی با کمترین عمق و تراکم که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیستند، برخوردار می باشند. در پایان 25 شستشوی دستی انجام گرفته، عکس های میکروسکوپی نشان از بر جای ماندن خراش های متراکم و متقاطع داشتند که تا عمق 10 درصدی از اتومبیل نفوذ پیدا کرده بودند. پس از بزرگ نمایی این تصاویر مشخص گردید که این خراش ها به دلیل وجود ذرات جامد باقی مانده در ابرها و اسفنج ها تشکیل شده اند. هم چنین این تحقیقات نشان دادند  که شلنگ های خانگی جریان و فشار هیدرولیکی کافی را برای حذف کامل مواد شوینده از خودرو، نداشتند.

 

بازتاب مثبت شستشو با کارواش اتوماتیک

کارواش اتوماتیکاتومبیل های آزمایش شده با کارواش اتوماتیک در شرایطی کاملاً یکسان با ماشین های آزمایش شده در شستشوی دستی قرار داشتند و اهداف آن نیز از قبل اعلام نشده بود. پس از آن که 25 خودروی مرسدس بنز با دستگاه کارواش ماشین یا همانن کارواش اتوماتیک مورد شستشو قرار گرفتند، تصاویر میکروسکوپی نشان دادند که هیچ گونه اثری از خراش های در هم و بر همم به جا مانده از شستشوی دستی دیده نمی شود. هم چنین آزمایش های انجام گرفته در مرکز دانشگاهی تگزاس نیز نشان داند که با استفاده از دستگاه کارواش اتوماتیک رنگ اتومبیل و درخشندگی آن به طور کامل حفظ گردیده و حتی درخشش آن 300 تا 700 درصد از بیشتر از شستشوی دستی بود.

 

 لینک های مفید:

کارواش اتوماتیک : فهرستی از محصولات

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید