پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
کارواش

5 دلیل عدم موفقیت کارواش ها

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

افزایش تولید و استفاده از خودرو، نیاز به تاسیس مجموعه های خدماتی مانند مراکز شستشوی خودرو را روز به روز بیشتر کرده است. از اینرو انتظار می رود تا کارواش های راه اندازی شده بتوانند درآمد قابل توجهی کسب کنند. اما با این حال تعدادی از کارواش ها  به دلایلی در کسب و کار خود نا موفق ظاهر شده اند. در این مقاله مهم ترین علل شکست یک کسب و کار کارواش مورد بررسی قرار می گیرند.

کارواش ها چند دسته اند؟

کارواش اتوماتیکدسته بندی کلی کارواش ها بر اساس عملکرد دستی یا اتوماتیک آن ها انجام می شود. در مدل های دستی، نیروهای خدماتی از تجهیزات فشار قوی بصورت دستی برای شستن خودرو ها استفاده می کنند. خشک کردن خودرو در این مراکز با دستمال تمیز جاذب آب انجام می گیرد. در کارواش اتوماتیک خبری از نیروی خدماتی نیست و تمامی فرآیند شستشوی بدنه و شیشه ها و حتی خشک کردن آن با یک سیستم مکانیزه صورت می پذیرد. مدل های متداول این سیستم ها شامل مدل های بدون برس، کارواش مکانیزه دروازه ای و تونلی می شود.

 

چرا کارواش ها به شکست منجر می شوند؟

شکست در هر کسب و کاری نتیجه انجام اقداماتی است که بدون اطلاع و آگاهی و رعایت اصول کار بوجود آمده است. در کسب و کار کارواش نیز همین رویه وجود داشته و از دست رفتن سرمایه و مشتری ها به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود. این دلایل شامل موارد زیر می شوند.

طراحی ضعیف

مکان کارواشطراحی نا مناسب بخش های داخلی کارواش و مسیر ورود خودرو ها می تواند بر روی جذب مشتری تاثیر گذار باشد. طراحی ضعیف مجموعه، باعث می شود تا تعداد قابل توجهی از کارواش ها قبل از باز شدن، به شکست منجر شوند. دشوار بودن حرکت در داخل مرکز، عدم پیش بینی فضای لازم برای ورود چند خودرو و همچنین عدم توجه به زیر ساخت ها و تجهیزات نصب شده در حین طراحی محیط شستشوی از جمله موارد مرتبط با این مشکل می باشد.

 

 

بی توجهی به بازبینی تجهیزات کارواش

تجهیزات شستشوی چه در مراکز دستی و چه در سیستم های کارواش اتوماتیک بایستی از نظر صحت عملکرد بررسی شوند. عدم توجه به بازبینی منظم تجهیزات کارواش ممکن است باعث خسارات غیر قابل جبران برای خودرو ها و مجموعه شود. مثلا در مدل های اتوماتیک، برس ها باید طبق دستورالعمل سازنده آن ها بطور منظم بازبینی شوند تا فرسایش الیاف یا حتی عملکرد سیستم هدایت کننده برس ها به خودرو آسیب نزند.

ناسازگاری عملکرد با خواسته مشتریان

نیروی خدماتی کارواشفراتر از عدم رعایت امور بدیهی مانند داشتن یونیفرم مناسب و آموزش صحیح نیروی های کارواش، خطای بزرگ تامین نکردن نیاز مشتری مطابق با خواسته های اوست. بنابراین ضروری است که این مراکز اهمیت ویژه ای را به آموزش صحیح کارکنان و توجیه آن ها در جهت ارائه خدمات مرتبط اختصاص دهند. خطای نیروی کار در توجه به خواسته مشتریان قطعا رضایت مندی آن ها را در پی نخواهد داشت.

 

 

 

عملکرد ضعیف شستشو

در انجام فرآیند شستشوی، سرعت عملکرد لزوما فاکتور مهمی نمی باشد و باید به کیفیت عملکرد و دقت در اجرای آن نیز توجه شود. توجه به جزییات فرآیند، استفاده از تجهیزات مناسب و اهمیت دادن به کیفیت شستشو توسط نیروی کارواش دستی، نتیجه مناسبی در پی خواهد داشت و بنابراین مشتری باز هم این مجموعه را انتخاب خواهد کرد. در نتیجه مدیر کارواش، برای جلوگیری از عدم موفقیت تدریجی مجموعه بایستی بصورت هفتگی یا ماهانه نحوه عملکرد نیروی خدماتی در کارواش دستی و همچنین عملکرد مناسب کارواش اتوماتیک را در پایان فرآیند مورد ارزیابی قرار دهد.

محل نا مناسب

محل کارواشانتخاب محل مناسب برای کارواش، یکی از مهم ترین فاکتور ها برای کسب درآمد می باشد. زمانیکه محل راه اندازی مجموعه از نظر دسترسی، ترافیک محل و تراکم جمعیت مناسب نباشد، مشتریان کمی به مجموعه مراجعه می نمایند. همچنین مرکز شستشوی خودروی جدید نباید در نزدیکی مراکز موجود راه اندازی شود، مگر اینکه خدمات متفاوتی ارائه دهد. اگر مرکز به خوبی در دید نباشد و رانندگان به راحتی و با سرعت مناسب نتوانند داخل مجموعه شوند، قطعا مراجعین آن کاهش می یابند و شکست در انتظارش خواهد بود.

 

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید