پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
موتورشویی

چگونه موتور خودرو را نظافت کنیم؟

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

برکسی پوشیده نیست که نظافت و شستشوی موتور در عملکرد آن تاثیر چشمگیری دارد. اما باید دقت داشت که شستشو و نظافت موتور خودرو فقط در بهبود عملکرد خودرو نیست، چرا که برای عیب یابی و همچنین افزایش طول عمر موتور خودرو این امر مهم و ضروری است. هرچند که موتورشویی بسیار مهم است اما باید توجه داشت که نظافت بیش از حد و همچنین استفاده از ماده های شوینده غیر استاندارد می تواند آسیب های جدی به موتور خودرو وارد نماید. با توجه به مواردی اشاره شد، پیشنهاد می شود اگرچه نظافت موتور خودرو یا همان موتورشویی کاری ساده و راحت به نظر می رسد اما بهتر است توسط متخصصین و در کارواش های مجهز انجام شود.

موتور شویی در کارواش های تخصصی و مجهز از سه جهت توصیه شده است. اولا در این مراکز از مواد شوینده استاندارد و حرفه ای استفاده می شود و همچین در این مراکز تجهیزات و لوازم استاندارد کارواش نیز وجود دارد. دوما افراد دوره دیده و حرفه ای به خوبی با موتور خودرو آشنا هستند و می توانند قسمت های برقی خودرو را به خوبی پوشش داده و نفوذ آب به آن جلوگیری نمایند. نکته سوم و آخر نیز در رابطه با محیط زیست است. موتور خودرو دارای آلودگی های زیست محیطی است. اگر موتور خودرو در محیط هایی غیر از کارواش هایی که مجهز به سیستم تصفیه آب هستند می تواند آسیب های جدی به محیط زیست وارد نماید. روغن ها و آلودگی های باقی مانده بر روی موتور خودرو از جدی ترین تهدید کنندگان محیط زیست هستند.

اما در مواردی، کارواش های مجهز در دسترس نیست و گاها افراد مجبور هستند تا خودشان موتور و یا خودرو خودرو را نظافت نمایند. در این صورت توصیه می شود قبل از شروع به کار با سیستم و عملکرد موتور خودرو خود کاملا آشنا شده و سپس شروع به کار نمایید. در این مقاله سعی شده است موارد کلی یک موتور شویی استاندارد را بررسی نماییم.

چگونه یک موتورشویی استاندارد انجام دهیم؟

نظافت اِنجین و یا موتور خودرو از 5 مرحله عمومی تشکیل شده است که به ترتیب در ادامه ذکر می شود اما قبل از شروع به کار باز هم توصیه می شود با یک فرد متخصص و دوره دیده مشورت نموده و یا موتور خودرو خود را کاملا بررسی نمایید.

  1. برداشتن زباله های ریز و درشت.

باید تمامی زباله ها و آلودگی هایی که در موتور خودرو قرار گرفته است را برداشته و تمیز نماییم. برگ های ریز و درشت و شاخه های درختان از مواردی هستند که عموما در موتور خودرو های مختلف دیده می شوند. عموما این برگ ها از دریچه های زیر شیشه جلو خودرو وارد موتور می شود. همچنین برخی از حیوانات مانند گربه مخصوصا در فصول سرد، همراه خود زباله های مختلف وارد موتور ماشین می نماید.

موتورشویی خودرو
موتورشویی خودرو
  1. حفاظت از بخش الکتریکی موتور خودرو

ورود آب به بخش الکترونیکی می تواند آسیب های جدی به موتور خودرو وارد نماید. از این رو توصیه می شود تمامی این قسمت ها با کیسه های پلاستیکی پوشانده شده و تا حد امکان از نزدیک شدن آب به آن قسمت ها جلوگیری شود. هرچند که موتور خودرو عایق و ضد آب است اما بهتر است تمامی سیم کشی های در معرض دید نیز با کیسه های پلاستیکی پوشانده شوند.

  1. باتری خودرو را جدا نمایید.

برخورد آب با باتری خودرو می تواند قوس الکتریکی ایجاد نماید و در بخش فیوز های انفجار به وجود آورد. به همین منظور توصیه می شود تا باتری کاملا جدا شود و یا اگر این امکان وجود ندارد، ترمینال مثبت آن جدا شده و همچنین در این حالت حتما از کابل اِرت استفاده نمایید تا از بروز خطر جلوگیری شود.

  1. استفاده از مواد شوینده استاندارد

موتورشویی به منظور حفظ کیفیت و بالا بردن عملکرد خودرو است اما استفاده از مواد شوینده غیر استاندارد می تواند نتایج کاملا متفاوت در پی داشته باشد. خوردگی و خشک شده تسمه، آسیب به بخش های پلاستیکی و همچنین خوردگی بخش های فلزی از موارد رایج استفاده از موارد شوینده غیر استاندارد می باشد.  شرکت کیل آلمان یکی از تولید کنندگان مطرح مواد شوینده استاندارد اروپایی است که مواد شوینده آن توسط بسیاری از کارشناسان و متخصصان استفاده و تایید شده است.

  1. آبکشی و خشک کردن

حتی پس از استفاده از مواد شوینده استاندارد نیز باید با دقت موتور خودرو آبکشی شود. باقی ماندن و خشک شدن مواد شوینده به موتور خودرو آسیب وارد می نماید. استفاده از باد نیز می تواند کمک مناسبی برای خشک کردن موتور خودرو باشد. دقت نمایید که حتما پس از موتورشویی، موتور خودرو را روشن نموده تا حداقل به مدت 5 دقیقه خودرو در جا کار نماید تا تمامی آب باقی مانده خشک شود.

موتورشویی تخصصی
موتورشویی تخصصی

برای موتورشویی خودرو روش ها و مراحل مختلفی نوشته و توصیه شده است اما در این مقاله سعی شده تا مواردی که به صورت عمومی در تمامی روش ها استفاده می شود جمع آوری شود. در پایان بار دیگر توصیه می شود برای شستشوی موتور خودرو خود از کمک متخصصین بهره مند شود و در صورت امکان این کار را به افراد دوره دیده بسپارید.

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید