پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
کارواش دستی یا اتوماتیک

کارواش دستی یا کارواش اتوماتیک؛ مقایسه و بررسی دانشگاهی

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

شستشو و نگهداری از خودرو برای تمامی افراد و دارندگان خودرو از مهم ترین دغدغه ها به شمار می آید. چرا که برخی از خوردو ها در حین نظافت و شستشو دچار آسیب شده و یا بر روی رنگ آنها خط و خش باقی می ماند. از سوی دیگر استفاده از مواد شوینده نامناسب نیز می تواند به  رنگ و یا درخشندگی خودرو آسیب وارد نماید.

برخی از مالکان خودرو به منظور جلوگیری از این آسیب ها اقدام به شستشوی خودرو در منزل می نمایند که این می تواند آسیب های جدی تری را در پی داشته باشد. باقی ماندن سنگ ریزه ، شن و ماسه در دستمال و ابر از یک سو و فشار کم آب منازل که عموما نمی تواند تمامی مواد شوینده را از خودرو پاک نماید از سوی دیگر می تواند به خودرو آسیب وارد نماید.

از دیگر آسیب های جدی شستشوی خودرو در محیط هایی به جز کارواش می توان به آسیب های زیست محیطی اشاره نمود. ورود آلودگی ها و فاضلاب ها به کانال های زیر زمینی از مهم ترین آسیب های زیست محیطی خواهد بود. با توجه تمامی این موارد کارواش بهترین گزینه خواهد بود اما کارواش دستی یا کارواش اتوماتیک ؟  در این مقاله سعی شده است تا به صورت علمی و دانشگاهی به بررسی تفاوت این دو کارواش بپردازیم.

کارواش اتوماتیک
کارواش اتوماتیک

کارواش اتوماتیک یا کارواش دستی ؟

یافته های به دست آماده از تحقیقات دانشگاه تگزاس با همکاری دانشگاه مونیخ و شرکت بنز آلمان نشان می دهد که شستشوی خودرو با دستگاه های کارواش اتوماتیک به صورت چشمگیری بهتر و برتر از کارواش های دستی است. این تحقیقات بر روی 25 خودرو بنز که به تازگی از کارخانه خارج شدند در شرایط مختلف و با آلودگی های متفاوت همچون، خاک، شن و ماسه، نمک و مواد روغنی صورت گرفته است. این تحقیقات با جدیدترین تجهیزات ممکن مانند میکروسکوپ های الکترونی انجام گرفته تا کوچک ترین آسیب هایی که حتی با چشم دیده نمیشوند بررسی گردد و نتایج زیر حاصل گردید است:

کارواش های دستی

تحقیقات نشان می دهد که در 68 درصد از خودرو ها خط هایی بسیار باریک و ریزی تا عمق 8 درصدی از لایه کوتینگ رنگ ایجاد شده است. این آسیب اگرچه بسیار کم و نا مشخص است اما با تکرار آن در دفعات بیشتر آسیب جدی به لایه کوتینگ وارد شده و سپس رنگ خودرو را دچار آسیب می نماید. در این تحقیق و پس از بزرگنمایی هایی صورت گرفته مشخص شده است که این آسیب توسط ابر و اسفنج های شستشو به دلیل باقی ماندن ذرات زیر بر روی بدنه ایجاد گردیده است.

کارواش اتوماتیک
کارواش اتوماتیک

کارواش اتوماتیک

نتایج به دست آمده از شستشوی خودرو با دستگاه های کارواش اتوماتیک استاندارد و مدرن بسیار متفاوت از کارواش های دستی است. این نتایج مثبت و درخشان نشان می دهد که هیچ آسیبی به رنگ و لایه کوتینگ خودرو وارد نشده و هیچ آثاری از باقی ماندن مواد شوینده نیز بر روی خودرو دیده نمی شود. از سوی دیگر، در مصرف انرژی، مواد شوینده و آب نیز تا 70 درصد صرفه جویی شده است که می تواند در هزینه های کارواش صرفه جویی صورت گیرد. از سوی دیگر این تحقیقات نشان می دهد که دستگاه ها از برند های مختلف کارواش های اتوماتیک اروپایی بین 300 تا 680 درصد درخشندگی بیشتر از کارواش های دستی بر روی رنگ خودرو ایجاد می نمایند. این شستشو با استفاده از تجهیزات و لوازم جدید کارواش می تواند نتایج بسیار بهتری نیز در پی داشته باشد.

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید