پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
کارواش تونلی

تمام مراحل شستشوی خودرو در کارواش تونلی

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

بر کسی پوشیده نیست که رانندگی با خودرو کثیف چقدر سخت و دشوار است اما از سوی دیگر رانندگی با خودرو تمیز چقدر می تواند لذتبخش باشد. شستشوی خودرو کاری زمان بر و سخت است. به همین منظور کارواش های اتوماتیک اختراع و راه اندازی شده اند. کارواش های اتوماتیک می تواند در مدل های مختلفی ساخته می شوند و به روش های مختلف خودرو ها را مورد شستشو قرار می دهند. اما مدل های دروازه ای و تونلی متدوال ترین دسته بندی کارواش های اتوماتیک است که در این مقاله به فرآیند شستشو در کارواش تونلی می پردازیم.

کارواش تونلی
کارواش تونلی

کارواش تونلی

بر خلاف کارواش های دروازه ای که همه تجهزیات شستشوی خودرو بر روی یک آرک نصب شده است، در کارواش های تونلی، تمامی مراحل شستشو و خشک کردن خودرو جدا از هم و با فاصله نصب و کار می کنند. اگرچه این کارواش اتوماتیک به جهت فاصله های موجود در مراحل مختلف شستشو به فضای بیشتری نیاز دارد اما به دلیل داشتن فضای بزرگ میتواند تعداد خودرو بیشتری در خود جا داده و همزمان شستشو دهد. در این کارواش ها خودرو به وسیله نوار نقاله یا همان کانوایر در طول مسیر شستشو کشیده می شود. عموما کارواش های تونلی شامل بخش هایی همچون، بخش پیش شستشو، شستشو و برس زنی، آبکش و خشک کردن نهایی می باشند.

ورود به کارواش تونلی

در هنگام ورود به کارواش های تونلی کافی است دقت نمایید تا خودرو بر روی کانوایر به صورت درست قرار گیرد. در این مرحله و با قرار گیری خودرو بر روی نوار نقاله دیگر اپراتور دستگاه و راننده خودرو کار خاصی ندارند.  سنسور های نصب شده در طول مسیر به محض رویت خودرو دستور شروع به کار را به تجهیزات کارواش می دهند. ابتدا،  پیش شستشوی خودرو با آب توسط نازل های کوچکی بر روی خودرو انجام می شود. این امر سبب می گردد تا گرد و خاک روی خودرو پاک گردد. از سوی دیگر، خیس شدن بدنه خودرو موجب می گردد تا مواد شوینده بهتر تولید کف کرده و برس های دستگاه کارواش اتوماتیک بهتر بر روی خودرو حرکت نماید.

کارواش تونلی
کارواش تونلی

برس زنی

بخش اصلی نظافت خودروها با چرخش برس ها بر روی بدنه خودرو صورت می گیرد. این برس ها که به صورت افقی و عمودی در مسیر قرار گرفته اند تمامی سطوح خودرو را تحت پوشش و شستشو قرار می دهند. عموما این برس های از جنس فوم بوده که در حین نرم بودن، شستشوی عمیق و با کیفیتی را ارائه می دهند. در برخی از کارواش های تونلی به منظور بهبود عملکرد و همچنین افزایش سرعت شستشو، تعداد برس های عمومی و افقی را افزایش می دهند.

پاشش آب با فشار بالا

پاشش آب فشار قوی از دیگر بخش های مهم شستشوی یک کارواش تونلی است. عموما فشار آب در کارواش های تونلی حدود 70 تا 80 بار تنظیم می گردد و از نازل ها دایره ای شکل استفاده می شود. این امر سبب می شود تا ضمن کاهش چشمگیر مصرف آب، تمامی بخش های خودرو مورد شستشو قرار گیرد. در این سیستم شستشو بخشی از آب به صورت پودری و بخار بر روی خودرو قرار می گیرد که به کیفیت شستشو کمک شایانی می کند.

کارواش اتوماتیک تونلی
کارواش اتوماتیک تونلی

عملیات شستشو

در این بخش شستشو مواد شوینده بر روی بدنه خودرو پاشیده شده و به کمک برس ها تمامی بدنه خودرو را مورد نظافت قرار می دهند. می توان گفت که در این بخش که آبکشی نهایی و نتیجه نهایی شستشوی خودرو به دست خواهد آمد. در نتیجه می توان گفت که این بخش مهم ترین بخش از شستشو و نظافت خودرو  در کارواش های تونلی می باشد.

واکس زنی

از دیگر مراحل کارواش های تونلی، پاشش واکس خشک کن و واکس جلا دهنده بدنه خودرو می باشد. در این بخش واکس همراه با آب بر روی بدنه خودرو پاشیده می شود. واکس خشک کن به گلوله شدن آب های باقی مانده بر روی بدنه و سریع تر خشک شده آن کمک می کند. از سوی دیگر واکس جلادهنده بدنه خودرو به درخشندگی بیشتر خودرو و همچنین کاهش جذب آلودگی منجر خواهد شد. این بخش از مراحل پایانی شستشو کارواش های تونلی است و باید دقت داشت که تمامی دستگاه های کارواش تونلی این آپشن را ندارند.

فرآیند خشک کردن

پس از اتمام مراحل شستشو، نوبت به خشک کردن بدنه آن می رسد. در این مرحله و به کمک دمنده های ثابت و دمنده های متحرک در برخی از مدل های کارواش های اتوماتیک فرآیند خشک کردن خودرو صورت می گیرد. در برخی کارواش ها با استفاده از دمنده های گرمایشی این فرآیند سریع تر و با کیفیت بالاتری صورت می گیرد که باید دقت داشت که این آپشن هزینه و استهلاک بسیار بالایی دارد. میزان دما و فشار هوا خروجی خشک کن در برخی از مدل های کارواش های تونلی قابل تنظیم است.

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید