پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×

اهمیت کیفیت آب در کارواش اتوماتیک

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

عملکرد یک سیستم کارواش اتوماتیک تا حد زیادی وابسته به آب می باشد و کیفیت آب مورد استفاده نقش مهمی در موفقیت کارواش اتوماتیک خواهد داشت.
آب مورد استفاده در کارواش اتوماتیک به طور مستقیم بر عمر مفید تجهیزات کارواش و عملکرد مواد شوینده تاثیر گذار بوده و می توان بیان کرد که کیفیت شستشوی خودرو، نتیجه نهایی و میزان رضایت مشتری به میزان قابل توجه به کیفیت آب وابسته می باشد. در این مقاله تاثیر ناخالصی های موجود در آب بر عملکرد تجهیزات کارواش و نتیجه نهایی و اهمیت استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب مورد بررسی قرار گرفته است.

پارامترهای تاثیرگذار بر کیفیت آب و عملکرد کارواش اتوماتیک

اهمیت کیفیت آب بر عملکرد کارواش اتوماتیک

مواد آلاینده، ناخالصی ها و خواص آب از یک منبع آب به منبع آب دیگر متفاوت می باشد. اما برخی از مهم ترین ناخالصی های موجود در آب و همچنین پارامترهای تاثیرگذار بر کیفیت آن و در نتیجه عملکرد سیستم کارواش اتوماتیک عبارتند از:

– میزان سختی آب که در ابتدا به میزان کلسیم و منیزیم موجود و پس از آن به میزان آهن و منگنز بستگی دارد
– مواد جامد حل شده (TDS)
– سیلیس
– میزان PH آب

در میان پارامترهای ذکر شده، میزان سختی آب و مواد جامد حل شده بیشترین تاثیر را در کیفیت آب و نتیجه نهایی عملیات شستشو توسط کارواش اتوماتیک دارند که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند.

سختی آب

تاثیر سختی آب بر کیفیت کارواش اتوماتیکسختی آب و میزان کلسیم و منیزیم موجود در آن مهم ترین پارامتر تاثیر گذار بر کیفیت آب در کارواش اتوماتیک می باشد. سختی آب با ایجاد یک رسوب نامحلول در آب از کف کنندگی مواد شوینده جلوگیری کرده و معمولا موجب ایجاد رسوب در تجهیزات و لوله کشی سیستم می گردد. بعلاوه در صورت استفاده از آب با سختی بالا، فرآیند شستشو نیازمند مصرف میزان بیشتری از مواد شوینده کارواش می باشد. همچنین آب سخت پس از خشک شدن لکه بر جای می گذارد.
در حقیقت هنگام انجام عملیات شستشو، آب سخت به شکل مانع در برابر قابلیت تمیزکنندگی مواد شوینده عمل می نماید حال آنکه آب فاقد سختی به اتصال مواد فعال سطحی به آب کمک می نماید و در نتیجه عملیات شستشو به نحو موثرتر و کارآمدتری صورت می گیرد.
همانطور که ذکر شد آب سخت موجب تشکیل رسوب در تجهیزات کارواش اتوماتیک و سیستم لوله کشی گردیده و باعث بروز اختلال در عملکرد بهینه تجهیزات می گردد. بطور کلی آب سخت باعث افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری تجهیزات و میزان مصرف مواد شوینده گردیده و دست یابی به یک کیفیت شستشوی بالا در صورت استفاده از آب سخت نیازمند صرف نیروی کار و انرژی بیشتر می باشد.

مواد جامد محلول (TDS)

اهمیت استفاده از آب فاقد TDS در کیفیت نهایی کارواش اتوماتیکبطور مشابه مواد جامد محلول موجود در آب شهری TDS، بر کیفیت آب مورد استفاده در کارواش اتوماتیک، تاثیر قابل توجه دارند.TDS عبارت است از میزان کل مواد ارگانیک و غیرارگانیک محلول در آب. این پارامتر معمولا بر قدرت تمیزکنندگی تاثیر چندانی ندارد مگر آنکه میزان آن بسیار بالا و بیش از 1500 ppm باشد. نکته مهم در مورد این فاکتور آن است که آب کشی نهایی خودرو به کمک آبی صورت گیرد که میزان TDS آن پایین می‌باشد. زیرا مواد جامد محلول در آب پس از تبخیر آب بر روی بدنه باقی مانده و به شکل لکه نمایان می شوند. بطور کلی اگر میزان TDS بیش از 20 ppm باشد امکان ایجاد لکه وجود دارد و میزان TDS در آب قابل قبول برای آب کشی نهایی ماشین باید کمتر از این میزان و در حالت ایده آل کمتر از 10 ppm باشد.
میزان مواد جامد محلول در آب می تواند با فصل و سطح آب منبع، تغییر نماید. بعنوان مثال در خلال فصول گرم و دوره های کم آبی با کاهش سطح آب در چاه یا سایر منابع آبی، میزان مواد جامد محلول در آب افزایش می یابد.

تست آنالیز آب

انجام تست آنالیز آب قبل از راه اندازی کارواش اتوماتیکبطور کلی انجام تست آنالیز آب یکی از نخستین قدم ها هنگام راه اندازی کارواش اتوماتیک می باشد. با انجام تست آنالیز آب، می توان نوع تجهیزات تصفیه آب مورد نیاز را تعیین نمود و همراه با بخش ها و تجهیزات مختلف کارواش آنها را تهیه و نصب نمود. با توجه به تغییر خواص آب با فصول و شرایط جوی، بهتر است که برنامه زمانی منظم و متناوب برای آنالیز آب تدوین نمود در عین حال می توان از دستگاه های آنالیز ساده برای تست پیوسته کیفیت آب و جلوگیری از مشکلات احتمالی استفاده نمود.

سیستم تصفیه آب

اهمیت استفاده از سیستم تصفیه آب در کارواش اتوماتیکهمانطور که ذکر گردید آب مهم ترین ماده مورد استفاده کارواش اتوماتیک بوده و در هر نوع عملیات شستشو، کیفیت آب بسیار حیاتی و تاثیر گذار می باشد. بنابراین سرمایه گذاری برای تجهیز کارواش اتوماتیک به دستگاه های تصفیه آب کارآمد و باکیفیت، عقلانی و با ارزش می باشد.
با توجه به اینکه منابع آب گوناگون حاوی مواد آلاینده و ناخالصی های متفاوت می باشند، برای حذف هر نوع ناخالصی موجود در آب ممکن است نوع خاصی از دستگاه های تصفیه کننده مورد نیاز باشد. بعنوان مثال ممکن است یک دستگاه سختی گیر آب به خوبی مشکل سختی آب را برطرف نماید اما برای حل مشکل وجود غلظت بالای آهن حل شده در آب، کارآمد نباشد و برای حل این مشکل نیاز به دستگاه تصفیه کننده دیگر باشد. بطور کلی با توجه به ویژگی های آب مورد استفاده می توان از روش های تصفیه متفاوت نظیر التراسونیک، روش دوزینگ شیمیایی، فلوکولاسیون، اسمز معکوس و فیلتراسیون کربن استفاده نمود.

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید