پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
مزایا و معایب کارواش ها

انواع کارواش؛ مزایا و معایب – قسمت اول

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

شاید یکی از مهم ترین دغدغه های دارندگان خودرو مراجعه به کارواش و انتخاب از بین انواع آن است. کارواش های سنتی، کارواش اتوماتیک، کارواش تاچلس، کارواش نانو، کارواش بخار، کارواش بدون آب و کارواش سیار (کارواش در محل)، از انواع کارواش هایی هستند که در امروزه در کشور عزیزمان فعال هستند و هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. بدیهی است که با توجه به افزایش درخواست های بازار، صاحبان کسب و کار نیز تمایل به تغییر جهت به سمت درخواست ها پیدا کنند. گرچه در برخی اوقات این تغییر جهت اشتباه و موجب خسارت های سنگین خواهد شد. شاید یکی از مهم ترین دغدغه های دارندگان خودرو مراجعه به کارواش و انتخاب از بین انواع آن است. کارواش های سنتی، کارواش اتوماتیک، کارواش تاچلس، کارواش نانو، کارواش بخار، کارواش بدون آب و کارواش سیار (کارواش در محل)، از انواع کارواش هایی هستند که در امروزه در کشور عزیزمان فعال هستند و هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. بدیهی است که با توجه به افزایش درخواست های بازار، صاحبان کسب و کار نیز تمایل به تغییر جهت به سمت درخواست ها پیدا کنند. گرچه در برخی اوقات این تغییر جهت اشتباه و موجب خسارت های سنگین خواهد شد.

صنعت کارواش و نظافت خودرو نیز از این قاعده مستثنی و در سال های اخیر دچار چالش های فراوانی شده است. شاید در بین این چالش ها، کارواش های نانو و در برخی موارد کارواش های اتوماتیک با برند های متفرقه و گاها بی نام و نشان بیشتر خسارت را برای کارواش داران به وجود آورده باشند. در این مقاله سعی شده است تا مزایا و معایب راه اندازی کارواش های مختلف را بررسی نموده تا قبل از تاسیس و راه اندازی کارواش مورد بررسی قرار گیرند و تا حد ممکن از بروز خسارت جلوگیری گردد. از سوی دیگر این مقاله می تواند برای دارندگان خودرو نیز مفید باشد تا بتواند از بین انواع کارواش فعال، مناسب ترین آنها را انتخاب نمایند.

مزایا و معایب کارواش ها
مزایا و معایب کارواش

مزایا و معایب کارواش های مختلف

به طور کلی هر یک از انواع کارواش ها معایب و مزیت های خاص خود را دارند. هرچند مزیت های هر کدام می تواند برای خودرو و یا دارنده آن مفید و موثر باشد، اما عدم توجه به معایب می تواند خسارت و گاها خسارت های جبران ناپذیری برای صاحبان خودرو پدید آورد. شاید کمتر کسی متوجه مشکلاتی که استفاده از واکس تایر غیر استاندارد به وجود می آورد باشد اما همین خدمتی که عموما در کارواش ها به صورت رایگان و یا با هزینه بسیار پایین صورت می گیرد، می تواند موجب حادثه و خسارت برای خودرو گردد. در ادامه به بررسی مزایا و معایب انواع کارواش و مشکلات استفاده از مواد شوینده غیر استاندارد می پردازیم.

کارواش های سنتی

از مرسوم ترین کارواش های فعال در ایران، می توان به کارواش های سنتی اشاره نمود که عموما در فضای های مانند پارکینگ، تعمیرگاه، گاراژ و یا فضای باز فعال هستند. عموما این تیپ از کارواش ها با هزینه های حداقلی راه اندازی شده و فاقد هرگونه امکانات برای مراجعه کنندگان هستند. هزینه های شستشو و خدمات در این تیپ از کارواش ها بسیار پایین است و اما از آنجایی که پرسنل و کارگران این تیپ از کارواش ها، حقوق و مزایای خود را از کارفرما دریافت نمی کنند، داراندگان خودرو با مشکل و چالش انعام روبرو هستند. اگرچه در ظاهر هزینه خدمات در این کارواش ها پایین تر از سایر کارواش ها است اما با توجه به دریافت انعام، هزینه نهایی آن برابر و گاها بالا تر از سایر انواع کارواش ها خواهد شد. از سوی دیگر، استفاده از مواد شوینده غیر استاندارد در این تیپ کارواش ها رایج و مرسوم بوده و استفاده طولانی مدت از خدمات این کارواش ها، سبب از بین رفتن رنگ خودرو و آفتاب سوختگی بدنه می شود. از دیگر مواد شوینده و نگهدارده غیر استانداردی که عموما در این کارواش ها استفاده می گردد، واکس تایر و داشبورد است. این واکس ها نه تنها موجب حفاظت از سطح داشبورد و تایر نمی شود، بلکه در مدت زمان طولانی موجب خشک شدن و ترک خوردگی خواهدشد. باید دقت کرد که خشک شدن و ترک خوردگی در تایر موجب ترکیدگی و بروز حادثه و صانحه خواهد شد.

مزایا و معایب انواه کارواش ها
مزایا و معایب انواع کارواش ها

از دیگر معضلات استفاده از خدمات این کارواش ها، طولانی بودن زمان انتظار برای شستشو و استفاده از خدمات نظافتی خواهد بود. استفاده از حداقل تجهیزات شستشوی خودرو و یا تجهیزات غیر استاندارد موجب افزایش زمان انتظار و کاهش کیفیت نهایی خواهدشد. از مهم ترین معضلات کمبود تجهیزات، شستشوی دستمال و اسفنج ها بر روی زمین و انتقال آلودگی ها از زمین به خودرو است. وجود شن های باقی مانده از شستشوی دستمال بر روی زمین در هنگام شستشو بدنه ، خط و خش بر روی رنگ بدنه ایجاد خواهد کرد. مشکلات و معضلات محیط زیستی از دیگر معایب کارواش های سنتی فعال در کشور است. با توجه داشت که با اضافه کردن و بهره گیری از تجهیزات کارواش مدرن و جدید کارواش، می توان کارواش سنتی را به یک کارواش مکانیزه مدرن تبدیل نمود و ضمت حفظ و بالا بردن کیفیت شستشو در هزینه های جاری کارواش نیز صرفه جویی نمود.

جمع بندی

نکات مثبت

⦁ هزینه پایین شستشو

⦁ پایین بودن هزینه راه اندازی کسب و کارنکات منفی

⦁ استفاده از مواد شوینده غیر استاندارد

⦁ زمان انتظار طولانی

⦁ پایین بودن کیفیت شستشو

⦁ انعام پرسنل کارواش

⦁ عدم وجود امکانات رفاهی برای مراجعه کنندگان

⦁ خسارت های پنهان در بلند مدت

⦁ کمبود تجهیزات مدرن

⦁ خسارت های زیست محیطی

مزایا و معایب کارواش اتوماتیک
مزایا و معایب کارواش اتوماتیک

کارواش های اتوماتیک

اگرچه در ایران به دلیل استفاده از دستگاه های متفرقه، قدیمی و فرسوده و یا غیر استاندارد، داردندگان خودرو کمتر خاطره ای خوب از کارواش های اتوماتیک داشته اند اما امروزه، کارواش اتوماتیک تونلی و یا کارواش های اتوماتیک دروازه ای ازمتداول ترین و مرسوم ترین مراکز شستشو در کشورهای پیشرفته و مدرن هستند. در کشورهای اروپایی علاوه بر مراکز تخصصی شستشو و مراقبت از خودرو ها، در کنار تمامی مراکز سوخت و پمپ بنزین ها، دستگاه های کارواش اتوماتیک قرار دارند که عموما به صورت سلف سرویس مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایا و معایب کارواش اتوماتیک
مزایا و معایب انواع کارواش اتوماتیک

با ورود کارواش های اتوماتیک مدرن و استاندارد اروپایی با برند های مطرح همچون ایستوبال اسپانیا که از مطرح ترین تولید کنندگان دستگاه های کارواش اتوماتیک در جهان است، این تجربیات تلخ به کلی فراموش شده و شاهد افزایش روزافزون تعداد درخواست استفاده از این کارواش ها هستیم. از مهم ترین مزیت های رقابتی کارواش های اتوماتیک ، سرعت بالای شستشوی خودرو می باشد. همچنین از آنجایی که مواد شوینده غیر استاندارد و آب غیر تصفیه به دستگاه کارواش نیز خسارت هایی وارد می نماید، می توان متصور بود که در اکثر کارواش های فعال، علاوه بر استفاده از مواد شوینده استاندارد، از سیستم های برگشت آب و تصفیه نیز بهره گرفته خواهد شد که می تواند از محیط زیست نیز محافظت می نمایند.

جمع بندی مزایا و معایب کارواش
جمع بندی مزایا و معایب کارواش

جمع بندی

نکات مثبت

⦁ شستشوی سریع و خشک کردن بدنه به صورت اتوماتیک

⦁ استفاده از مواد شوینده استاندارد

⦁ پاشش واکس بدنه مخصوص

⦁ محافظت از محیط زیست

⦁ امکان راه اندازی در فضای کوچک

⦁ هزینه بسیار پایین نگهداری

معایب

⦁ هزینه راه اندازی دستگاه اتوماتیک

⦁ استفاده از دستگاه های فرسوده، قدیمی و یا غیر استاندارد در برخی از کارواش ها

⦁ هزینه بالاتر استفاده از مواد شوینده نسبت به کارواش های سنتی

در قسمت بعدی این مقاله به بررسی معایب و مزایای انواع دیگر کارواش ها می پردازیم. کارشناسان و متخصصان شرکت تجهیز و توسعه پیشرو پاکران همواره آماده ارائه خدمات مشاوره ای به شما عزیزان می باشند. شما هم اکنون می توانید برای دریافت خدمات مشاوره ای رایگان در جهت راه اندازی کارواش با شماره تلفن 88999400 تماس حاصل نموده و یا فرم درخواست تماس صفحه تماس با ما را تکمیل نموده تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما در ارتباط قرارگیرند.

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید