پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×

تاثیر پاشش فوم بر فرآیند شستشو (1)

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

در فرآیند شستشو نتیجه نهایی از چهار عامل مهم تأثیر می پذیرد و اگر تأثیر یکی از عوامل کمتر شود لازم است این کمبود با عوامل دیگر جبران گردد. عوامل مؤثر بر پاکیزگی دما، ماده شوینده، زمان و عمل فیزیکی را شامل می شود و هر یک از آن ها سهمی در نظافت و تمیزی دارند.

 

1- دما

در فرآیندهای نظافتی دمای بالا نقش مهمی ایفا می کند زیرا آب داغ قدرت پاک کنندگی را افزایش داده و آلودگی ها را با قدرت بیشتری از میان بر می دارد. در هنگام شستشوی سطوح چرب و روغنی تأثیر استفاده از آب داغ به روشنی قابل مشاهده خواهد بود.

2- ماده شوینده

شوینده های اسیدی یا قلیایی برای انواع شستشو مورد استفاده قرار می گیرند و با توجه به غلظت محلول شوینده، قدرت پاک کنندگی تفاوت پیدا کرده بیشتر یا کمتر می شود. در زمان استفاده از مواد شوینده با به دستورالعمل و طریقه مصرف آن توجه گردد زیرا غلظت بیش از اندازه و همین طور غلظت کم نتیجه شستشو را تحت تأثیر قرار می دهد.

3- زمان

در طول انجام عملیات نظافت دو عامل زمان و ماده شوینده به یکدیگر وابسته هستند؛ به این معنا که مدت زمان باقی ماندن مواد شوینده بر قدرت پاک کنندگی تأثیر گذار می باشد. اگر در زمان شستشو مواد شوینده به مقدار بیشتری بر روی سطوح باقی بماند، فرآیند حذف، نرم و حل کردن آلودگی ها سهولت می یابد.

4- فعالیت فیزیکی

فعالیت فیزیکی به ماشین آلات مکانیزه باز می گردد (پولیشر، اسکرابر و …) که با ایجاد فشار و اصطکاک با سطوح آن ها را تمیز می کنند. اگر جهت نظافت ابزارهای مکانیزه استفاده نشود، برای اعمال نیروی فیزیکی فردی در نظر گرفته می شود تا با به کار گیری برس، پد و … نیروی لازم را فراهم نماید. در هنگام اعمال فشار فیزیکی چه با استفاده از ابزارهای مکانیکی و چه توسط افراد باید توجه داشته باشیم که علاوه بر تمیز شدن به سطوح آسیبی نرسد.

 

شستشوی فشار قوی و استفاده از فوم

یکی از روش های ایجاد نیرو برای شستشو بهره مندی از جریان آب فشار قوی است که به همراه کف تأثیر غیر قابل انکاری بر فرآیند شستشو می گذارد.

فوم چیست؟

نیروی واندروالسی میان مولکول های فوم و دو لایه ایجاد شده توسط سورفاکتانت دو قطبی فوم را تثبیت می کند. سدیم لورث سولفات یا سولفات سدیم لوریل اتر (SLES)، مواد شوینده و سورفاکتانتی هستند که در بسیاری از محصولات بهداشتی مانند صابون ها، شامپو، خمیر دندان و … وجود داشته که این مواد ارزان بوده و در تولید فوم اثر بخشی بالایی دارند. سدیم لوریل سولفات به عنوان سدیم دودسیل سولفات (SDS) نیز شناخته می شود و آمونیوم لوریل سولفات (ALS) نیز جایگزینی برای SLES محصولات مصرفی می باشد.

چه موادی برای نظافت و بهداشت استفاده می شود؟

سورفاکتانت ها ترکیباتی هستند که کشش سطحی مایع را کاهش می دهند، کشش سطحی میان دو مایع یا میان مایع و جامد. سورفاکتانت می تواند به عنوان ماده پاک کننده، مرطوب کننده، امولسیفایر، فوم ساز و پخش کننده به کار گرفته شود. فوم ساز یک سورفاکتانت است که مقدار کم آن فوم سازی را تسهیل می بخشد و با تشکیل حباب پایداری کلوئیدی را افزایش می دهد.

 

مزایای استفاده از فوم در شستشو

وجود فوم در فرآیند شستشو نسبت به شستشو با آب تنها مزیت های بسیار زیادی به همراه دارد.

1- مقرون به صرفه

فوم سبب کاهش مصرف آب و مواد شوینده می گردد. هزینه های صرف شده برای مواد شوینده در حضور فوم تا 10 برابر نسبت به  نبود فوم کمتر خواهد شد. علاوه بر این فوم نیاز به تکرار عملیات شستشو را از میان برداشته و به این ترتیب در مصرف آب صرفه جویی می شود. با کنترل عملیات از طریق فوم مقدار ماده شوینده مصرفی نیز کاهش می یابد.

2- صرفه جویی در وقت

استفاده از فوم برای شستشو زمان انجام عملیات را کاهش داده که در نتیجه آن از هزینه های مربوط به نیروهای انسانی می کاهد. فوم مانع از تکرار فرآیند شستشو می شود و در حین کار مقدار بیشتری از سطح را پوشش می دهد، هم چنین با استفاده از فوم نیروی فیزیکی کمتری لازم است. فوم در مدت زمان کمتری به بخش هایی با آلودگی های سخت نفوذ پیدا کرده و آن ها را به راحتی از بین می برد.

3- اثر بخشی

فوم مدت زمان ماندگاری ماده شوینده را بر روی سطح آلوده افزایش داده و بنابراین عملکرد آن را مطلوب تر می سازد. حرکت فیزیکی و آرام حباب های کف بر قدرت پاک کنندگی می افزاید که می تواند مقدار تماس آلاینده را با ماده شوینده بیشتر کرده و در نتیجه کیفیت تمیزی را بهبود می بخشد.

4- سازگاری با محیط زیست

استفاده از کف از آلودگی هوا می کاهد به گونه ای که از روان شدن و حرکت شوینده ها جلوگیری می کند. از طرف دیگر پاشش فوم فرآیندی است که مصرف آب و مواد شیمایی را کاهش داده و از همین رو یک عملیات سازگار با محیط زیست به شمار می آید.

فوم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 






لینک های مفید:

تجهیزات کارواش : فهرستی از محصولات

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید