پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×

معرفی راه کار های موثر و کارآمد جهت نظافت و شستشوی اتوبوس

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

امروزه بخش مهمی از حمل و نقل عمومی توسط اتوبوس ها و مینی بوس ها انجام می شود. حرکت این وسایل در سطح خیابان ها و جاده ها و جابجایی شهروندان و محصلین به مرور زمان سطح داخل و بیرون آن ها را دچار آلودگی می نماید. بنابراین امور نگهداری و نظافت، به منظور حفظ زیبایی و تمیزی اتوبوس اهمیت ویژه ای پیدا می کند. روش های مختلف دستی و تجهیزات شستشو مانند تجهیزات پر فشار و کارواش مکانیزه برای این کار در دسترس هستند که این مقاله مورد بررسی قرار می گیرند.

 

بخش های مختلف نظافت و شستشوی اتوبوس

نظافت و شستشوی اتوبوستمیزی داخل و بیرون اتوبوس های شهری و برون شهری ، حس دلپذیر و خوشایندی به مسافران و شهروندان می دهد. تمیز نگه داشتن وسیله نقلیه ، همچنین به حفظ کیفیت بخش های داخلی و بدنه ان منجر می شود. جمع آوری زباله های داخل وسیله ، تمیز کردن صندلی ها و شستن شیشه ها از داخل از جمله امور نظافتی داخل اتوبوس و شستشوی چرخ ها ، شیشه ها و بدنه از امور نظافتی مرتبط با سطح بیرونی اتوبوس می باشند.

 

 

نظافت داخل اتوبوس

نطافت داخل اتوبوسراننده اتوبوس در کنار هدایت وسیله خود ، وظایف دیگری نیز دارد که مهم ترین آن ها نظافت داخل اتوبوس می باشد. موفقیت در زمینه نظافت موثر داخل اتوبوس ، در گرو نظافت و نگهداری منظم از وسیله است. بنابراین در پایان یک روز کاری ، باید سطوح کف را نظافت نمود. این کار از انباشت آلودگی ها جلوگیری می نماید. در صورتیکه زمان کافی برای نظافت روزانه ندارید، می توانید این کار را بصورت هفتگی انجام دهید. شستشوی سقف داخلی و پنجره ها و تمیز کردن صندلی ها دیگر اقدام مهم در این زمینه است. همچنین آینه های داخل اتوبوس را با یک دستمال تمیز پاک کنید. در صورتیکه میزان آلودگی کف اتوبوس عمیق باشد، از مخلوط آب و مواد شوینده و یک تی استفاده نمایید.

 

شستشوی سطح بیرونی اتوبوس

شستشوی اتوبوسآلودگی هوا ، نزولات آسمانی، گرد و خاک، نمک جاده و فضولات پرندگان ، از جمله آلودگی هایی هستند که بر روی آینه ، شیشه و بدنه اتوبوس ایجاد می شوند. بر جای ماندن این آلودگی ها ، به مرور زمان جلوه نا زیبایی به وسیله نقلیه داده و راننده را فردی بی توجه به مسائل بهداشتی نشان می دهد. انباشت آلودگی ها به مرور زمان می تواند به بدنه وسیله نیز آسیب بزند. بنابراین شستشوی منظم و دقیق سطح بیرونی اتوبوس می بایست در دستور کار اتوبوس داران یا سازمان های اتوبوس رانی قرار گیرد. برای این کار ، دو روش وجود دارد : یکی استفاده از روش سنتی دستی و دیگری استفاده از کارواش اتوماتیک

 

روش دستی شستشو

روش دستی جهت شستشوی اتوبوس ، از روش های قدیمی شستشوی این وسیله به حساب می آید که اکنون نیز توسط بعضی افراد استفاده می شود. در این روش ، راننده یا فرد دیگر به کمک سطل آب ، مواد شوینده ، یک تی عملیات شستشو را انجام می دهد. از معایب این روش می توان عدم دسترسی به بعضی بخش ها ، زحمت زیاد کاربر و عدم تمیز شدن جرم های عمیق را نام برد.

 

شستشوی اتوبوس با کارواش اتوماتیک

شستشوی اتوبوس بوسیله کارواش اتوماتیکاستفاده از دستگاه های مکانیزه شستشو، راه کاری جدید و پیشرفته ای جهت شستشوی اتوبوس می باشد که در سالیان اخیر رواج یافته است. این دستگاه ها در مدل های متنوعی تولید می شوند که کارواش دروازه ای یکی از پر استفاده ترین آن ها می باشد. کارواش اتوماتیک دروازه ای به کمک سیستم مکانیزه برس زنی و پاشش آب خود قادر است بین 6 تا 10 اتوبوس را در یک ساعت شستشو دهد. این دستگاه دارای سیستم کنترلی هوشمند بوده بطوریکه با تشخیص ابعاد اتوبوس یا مینی باس، عملیات را بطور دقیق و بدون آسیب رساندن به وسیله به انجام می رساند. کارواش دروازه ای مخصوص وسایل نقلیه سنگین از جمله اتوبوس ، دارای یک ساختار دروازه ای هستند که با حرکت بر روی یک ریل، بر روی وسیله نقلیه جابجا شده و عملیات شستشو را صورت می دهند. شستشوی سریع و با کیفیت و قابلیت شستشوی نقاط دور دست و آینه ها از دیگر مزایای این کارواش ها به حساب می آید. استفاده از سیستم تصفیه و بازیابی آب به منظور صرفه جویی در مصرف آب و افزایش کیفیت آبکشی در کنار سیستم پاشش واکس جهت افزایش سرعت خشک شدن بدنه از مزایای دیگر دستگاه کارواش اتوماتیک می باشد.

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید