پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
8 باور اشتباه کارواش اتوماتیک

8 باور اشتباه در مورد کارواش اتوماتیک

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

خودرو ها همواره در معرض آلودگی های محیطی می باشد. آلودگی هایی همچون باقی مانده فضولات پرندگان، دوده و آلودگی های شیمیایی حاصل از سوخت خودرو ها و باران های اسیدی می تواند آسیب های جدی و گاها جبران ناپذیری بر روی خودرو ها باقی گذارد. به منظور جلوگیری از آسیب به بدنه خودرو و همچنین حفظ کیفیت رنگ و لایه محافظ آن، به دارندگان خودرو توصیه شده است تا خودرو خود را حداقل یکبار در هفته شستشو و نظافت نمایند.

کارواش اتوماتیک بام لند
کارواش اتوماتیک بام لند

از سوی دیگر به منظور جلوگیری از پخش آلودگی های محیطی، صرفه جویی در مصرف آب و حفظ محیط زیست، کارشناسان و محققان توصیه کرده اند تا حد امکان از شستشوی خودرو در خانه چشم پوشی کرده و از امکانات و خدمات مراکز خودرویی و کارواش ها استفاده نماییم. امروزه در سطح شهرها، انواع کارواش های مختلف از جمله کارواش های اتوماتیک وجود دارند. این کارواش ها ضمن حفظ کیفیت شستشو، در زمان و مصرف آب به صورت چشمگیری صرفه جویی می نمایند. دستگاه کارواش اتوماتیک مزیت های دیگری نیز دارند اما در مورد عملکرد آنها باورهای اشتباهی وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به بررسی آنها بپردازیم.

بازبینی 8 باور نادرست کارواش اتوماتیک

شاید برخی شایعات ناشی ازعدم اطلاع کافی از نحوه عملکرد دستگاه های کارواش اتوماتیک و یا ساخته شده توسط بعضی از کارواش داران سنتی ساخته شده باشد تا از مراجعه صاحبان خودرو به این مراکز جلوگیری نمایند. در این مقاله قصد داریم به این تصورات غلط پایان دهیم.

 

 

  1. کارواش های اتوماتیک بر روی رنگ خودرو خط و خش ایجاد می کند.

شاید این باور اشتباه ناشی از آنجایی باشد که بسیاری از دستگاه های کارواش اتوماتیک در ایران به دلیل عدم رسیدگی و نوسازی با برنامه دچار فرسودگی شده اند و برس های این دستگاه ها که از نسل قدیمی تر نیز بوده اند، برای شستشو مناسب نیستند. هرچند این نکته شاید در مورد کارواش های فرسوده صحیح می باشد اما در مورد کارواش های اتوماتیک مدرن و جدید، کاملا اشتباه است. نسل جدید برس های کارواش ( برس های فوم) نه تنها از هرگونه آسیب به بدنه خودرو جلوگیری می کند بلکه موجب درخشندگی بیشتر رنگ و خودرو می شود.

 

  1. شستشوی تاچلس (بدون برس) بهتر از کارواش با برس است.

چندی است که دستگاه های کارواش بدون برس و در اصطلاح لیزرواش با تبلیغات گسترده به بازار معرفی شده است. این کارواش ها فقط با فشار آب خودرو های شستشو و نظافت می کنند. که این امر سبب می شود تا مصرف آب تا چندین برابر بالاتر از حد استاندارد باشد. از سوی دیگر این دستگاه ها با ارتفاع شستشوی ثابت طراحی شده اند. این ارتفاع شستشو برای خودرو هایی که ارتفاع های بیشتری دارند ( (SUV مناسب بوده و کیفیت خوبی ارائه می دهد اما برای خودرو های با ارتفاع کمتر، به دلیل فاصله زیاد نمی تواند آلودگی های بدنه را از بین ببرد. از همین رو کارواش دارانی که از این مدل دستگاه ها بهره می برند، از مواد شوینده بسیار قوی تری استفاده می نمایند که خود می تواند آسیب های جدی تری به بدنه خودرو وارد نماید. به طور کلی شستشوی خودرو با کارواش های برس دار ایمن و با کیفیتی بالاتر ارائه می شود.

برس پلی اتیلن کارواش اتوماتیک
برس پلی اتیلن کارواش اتوماتیک

 

  1. واکس، بدنه خودرو را چرب می کند و موجب جذب آلودگی بیشتر می شود.

بسیاری از مردم بر این باورند که واکس بدنه خودرویی که توسط دستگاه کارواش اتوماتیک پاشش می شود، بدنه خودرو را چرب می کند و این چربی علاوه بر جذب آلودگی بیشتر، برف پاک کن های اتومبیل را خشک نموده و از بین می برد. بر خلاف این تصور اشتباه، کارواش بدنه خودرو استاندارد چربی بسیار پایینی دارد و این چربی با آبکشی نهایی به حداقل ممکن می رسد. این مقدار کم از چربی موجب درخشندگی بیشتر رنگ بدنه شده و از تا حد زیادی از جذب آلودگی های نیز جلوگیری می نماید.

 

 

  1. کیفیت مواد شوینده برای شستشوی خودرو مهم نیست.

خیلی از مردم و کارواش داران بر این تصور هستند که خودرو را می توان با هرگونه مواد شوینده شستشو داد. استفاده از شامپو مو غیر استاندارد و یا تاریخ مصرف گذشته از متداول ترین انتخاب های نادرست برای شستشوی بدنه خودرو است. این مواد شوینده با ph. های متفاوت برای کاربرد های مختلفی ساخته شده اند و می تواند به رنگ و با اجزای بدنه خودرو آسیب وارد نماید. گاها کارواش داران به منظور صرفه جویی اقتصادی و کاهش هزینه های شستشو خودرو از این روش استفاده می نمایند. به خاطر داشته باشید که استفاده از دیگر مواد نگهدارنده همچون آب و شکر برای درخشان نمودن تایرهای خودرو می تواند پوسیدگی و آسیب جدی در تایرها به وجود آورد. کارواش هایی که از مواد شوینده استاندارد استفاده می نمایند، معمولا خدمات خود را با هزینه بالاتری ارائه می نمایند که باید توجه داشت این هزینه به منظور جلوگیری از آسیب هایی است که در آینده نمایان خواهند شد.

 

  1. پیش شستشو برای کارواش های اتوماتیک نیاز نیست.

بسیاری از افراد بر این باورند که دستگاه کارواش اتوماتیک به هیچ سرویس دیگری از جمله پیش شستشو نیازی ندارد. هرچند در برخی از مدل های این دستگاه ها می توان بدون هیچ پیش شستشویی، خودرو را وارد دستگاه نمود اما توصیه می شود به منظور بازدید از خودرو و آگاهی از نقاط آسیب دیده خودرو و همچنین جلوگیری از آسیب دیدن برس ها و دستگاه کارواش حتما خودرو قبل از ورود به دستگاه کارواش اتوماتیک پیش شستشو گردد. برای پیش شستشوی خودرو نیز می توان از تجهیزات کارواش که به همین منظور طراحی و ساخته شده است استفاده نمود.

 

  1. مصرف آب در کارواش های اتوماتیک بسیار زیاد است.

دستگاه های کارواش اتوماتیک برای شستشوی یک خودرو با توجه به برنامه انتخابی بین 70 تا 130 لیتر آب مصرف می نماید. این در شرایطی است که در کارواش های دستی، یک کارگر حرفه ای و با تجربه برای یک شستشوی کامل بین 200 تا 250 لیتر آب مصرف می نماید. در مواردی که کارگر تجربه کافی برای کار در کارواش را نداشته باشد این عدد تا 350 لیتر نیز افزایش خواهد داشت.

 

  1. کارواش های اتوماتیک به زمین بزرگتری احتیاج دارد.

یک جایگاه شستشو به حداقل 18 متر مربع زمین نیاز دارد که می تواند حداکثر 2 خودرو را در ساعت شستشو و خشک نماید. اما یک دستگاه کارواش اتوماتیک به 50 متر مربع (5*10 مترمربع) زمین احتیاج دارد اما یک دستگاه اتوماتیک حرفه ای می تواند 10 تا 12 خودرو را در ساعت شسته، پاشش واکس بدنه انجام داده و خشک نماید.

زمین برای کارواش اتوماتیک
زمین برای کارواش اتوماتیک

 

  1. دستگاه کارواش اتوماتیک اثر حشرات و فضولات پرندگان را نمی تواند تمییز نماید.

فضولات پرندگان و اثر حشرات بر روی خودرو از آلودگی هایی است که به راحتی از بدنه خودرو پاک نمی شود. در بسیاری از کارواش های دستی نیز این آلودگی ها پس از 3-4 باز شستشو به طور کلی از بین می رود. در کارواش های اتوماتیک مدرن و جدید، قابلیت اضافه کردن انواع مواد شوینده دیگر در نظر گرفته شده است. ماده شوینده از بین برنده اثر حشرات، از مواد تکمیل کننده شسشتوی یک کارواش اتوماتیک است که توسط دستگاه پاشش شده و می تواند سرعت شستشوی حرفه ای تا چند برابر افزایش دهد.

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید